![]() |
|
|
|
#1 |
|
Member
Car: vw passat
|
afgekeurd
mijn vriendin is vandaag naar de keuring geweest.
rode kaart... foutcode t43 2 (zijnde, niet origineel stuur- niet reglementair - airbag ontbreekt) ook heeft ze een tuningrapport betaald waar opstaat t43 niet origineel stuur. is ze nu afgekeurd omdat er geen airbag in t stuur zit(ik ken niet veel sportsturen die een airbag hebben), of omdat het een niet origineel stuur is(ik heb er een ce keuringsattest van en 2 jaar geleden ben ik met datzelfde stuur door de keuring geraakt zonder probs). heeft er iemand enig idee? het is maar, haar orig stuur terugplaatsen is no prob, maar de airbag aansluiten lukt niet meer want de comunicatiemodule is stuk en vervangen kost mij 300 euro.(is een airbag in het stuur trouwens verplicht)? alvast bedankt |
|
|
|
| Sponsored Links (Hide this adverts) |
|
|
#2 |
|
Member
|
bij mij in de fiesta waren de airbags niet meer aangesloten.
Auto draaide volledig op stand alone management en de originele elektronica van de wagen was niet meer aangesloten. Gewoon zien dat je geen lampje hebt dat brandt als ge uw stuur terugplaatst. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
Niet moeilijk maken...
Als een stuur origineel een airbag heeft mag je die niet vervangen door een ander stuur zonder airbag. (sportstuur, appelstuur, perenstuur, pruimenstuur, whatever) Steek je origineel stuur voor de keuring terug en als je denkt afgekeurd te zijn omdat het lampje van de airbags brand draai het er dan uit. Beter zou zijn dat je het terug doet werken zoals het zou moeten maar ja... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Member
|
Heeft je originele stuur een airbag? Zorg er dan voor dat je nieuw stuur ook met een airbag uitgerust is. Het is ook toegelaten een stuur met adapter te installeren. Artisanale sturen zijn verboden.
Voorwaarden voor het plaatsen van een nieuw stuur: 1. Sturen mogen geen scherpe delen bevatten die letsels kunnen veroorzaken. 2. Alle bedieningen moeten goed bereikbaar zijn. 3. De snelheidsmeter en voornaamste signalisatie moeten zichtbaar blijven. 4. De signaalhoorn op het stuur moet steeds bediend kunnen worden. 5. a.De buitendiameter van het stuurwiel mag niet kleiner zijn dan 30 cm. Is het stuur toch kleiner dan moeten er testen uitgevoerd worden. 6. Het stuur dient ongeveer rond en in 1 vlak te liggen. 7. De montage gebeurd door middel van een vervormbare adapter, indien van toepassing. bron : how2tune.be |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Member
Car: vw passat
|
awel ja, het is een ce gekeurd sportstuur van omp, met vervormbare adaptor.
alles is zoals het hoort, enkel geen airbag. maar das buiten de questie he, ik vraag of iemand een idee heeft waarom ik nu afgekeurd ben, is t voor het sportstuur of voor het ontbreken van de airbag? en als t toch niet mag, waarom ik er dan tuningkeuring voor heb moeten betalen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Member
Car: VW Golf 3 Rabbit
|
Dat is echt die airbag hoor, moet je niet aan twijfelen. Als die er origineel in zit moet er ook een airbag blijven inzitten. Hebben al genoeg mensen last mee gehad...
Tuningskeuring is waarschijnlijk omdat het zichtbaar geen origineel stuur is, en dan wordt dat gezien als tuning he, dus betalen! Apenland hier, ik weet het. Als je me niet geloofd, ik heb een maatje die bij de keuring werkt. Zal het hem eens voorleggen, eens zien wat hij zegt, en dan ben je 100% zeker. Last edited by NRJay : 26-11-09 at 07:06 AM. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Member
|
Quote:
buiten de kwestie? DAT IS NET DE KWESTIE ! mijn vorige reactie eigenlijk gelezen? Daar staat duidelijk : heeft je origineel stuur een airbag, dan moet het vervangende stuur ook een airbag hebben tuningkeuring : alles wat niet origineel is komt op de tuningkeuring terecht. Reed je met een origineel stuur? nee... dus staat het stuur op je tuningkeuring. misschien volgende keer zonder stuur proberen? I rest my case |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Member
|
Quote:
Toen heb je geluk gehad. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Member
Car: VW Golf III GTI 16V
|
Quote:
Uw vorige reactie was dan ook zever in pakskes. Stuur met air-bag MAG vervangen worden door een exemplaar zonder air-bag, maar dan MOET dit vermeld staan op uw gordels. Als daar bvb geen logo (van een airbaig ofzo) of nergens AIR op vermeld staat, dan kan dit vervangen worden door eentje zonder. Is dit er wel op vermeld bent ge verplicht airbags te hebben. Als de constructeur dit vermeld op de gordels, dan wil dit zeggen dat ge het in 1 geheel moet bekijken (gordels+air-bag), zoniet dan kunde stellen dat uw air-bag een " dure optie" is. Wilt ge discussieren, raadpleeg dan eerst de dienstnota die hierover is rondgegaan +/- 1 jaar geleden. En dien website van hoetetunen mag wel is dringend geupdate worden... ![]() Last edited by Mijle 86C : 05-12-09 at 02:27 PM. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
ICE Professional
|
Quote:
dat vind ik dan ook maar dikke zever. Voor de rest moogt ge bijna niks tunen aan uwe auto zonder al die zever van attesten (voor uw eigen "veiligheid"). Maar een onderdeel dat uw leven kan redden mag je in bepaalde gevallen zonder boe of ba zomaar uit uwe auto smijten. |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|