PUBLICITEIT / ADVERTISEMENT

Go Back   CarStyling.Net MessageBoard > Others > Wetgeving & Keuring
User Name
Password
Register FAQ Members List Calendar Garage Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-03-06   #1
Frits
Member

Thumbs up Frits @ keuring Heers

Story time...

Ik moest dus voor vandaag met mijne 5 naar de keuring geweest zijn. Vermits die wagen van na '99 is, en verlaagd, moest ik langs de ongevallenkeuring in Heers passeren. Ik had dus vorige week een afspraak gemaakt, en mocht gisteren om 14:00 aan lijn 3 aanschuiven.

Ik rijd binnen, en die gast wist al niet direct wat de bedoeling was.
- Gij komt voor tuningkeuring of wa?
- Euh, bwa, ik kom voor alles he... Maar vermits de wagen verlaagd is, moet ik toch langs hier komen, niet?
- Ja, maar de meesten doen dat pas als ze gewoon moeten gekeurd worden.
- ??? Ik toch ook? Mijn keuring vervalt morgen.
- Ah, ja, ik zie het. Mag ik de papieren eens hebben?
- Alles? Ik heb van die uitlaat ook papieren bij...
- Euh, dat is voor straks, voor de man in de put. Maar van die verlaging, hebt ge daar iets van? Dat moogt ge al wel geven.

Ik geef hem alles wat ik had, buiten die papieren van die uitlaat.
- Ah, da zijn al de juiste papieren. Heel goed. Nu, die wielkassen, die zijn breder gemaakt he?
- Ja.
- En die dingen op uw lichten (wimperkes), is dat origineel?
- Nee, dat heb ik er zelf opgezet.
- Ah, ok. Ja, ik moet dat tegenwoordig allemaal noteren he. Is er verder nog iets niet origineel?
- Euh, alleen die uitlaat, verlaging, die wimperkes, die wielranden, en de logo's zijn eraf. De rest is origineel.
- OK. Heb je ook een muziekinstallatie, een versterker of zo?
- Da's allemaal origineel (dus wel ne versterker, maar da gaat gij nie keuren manneke )
- Dus verder niks?
- Nee (en ne trekhaak, maar da zeg ik nie. Waarschijnlijk gaat ge da nie eens zien, en wie weet hebben ze daar ergens één of ander papier waar op staat dat da nie mag op ne M5, gelijk bij ne M3 )

Bon, dan CO test gedaan, kap ne keer open, identificatieplaatje gecontroleerd, kap toe en doorrijden.

Dan lichten gecontroleerd (zelfregelend, dus da MOEST in orde zijn).

Ok, nu moesten die mannen van de keuring zelf een stukske rijden, voor de schokdempertest en de remmentest. Was daar al bijna ruzie tussen die gasten wie da mocht doen. Kruipt er ene in den otto, start, en zit dan verkwistend gas te geven, half mijne naftbak leeg. En hij had nog gene centimeter gereden. Ik stond daar intussen wa te zeveren met degene die achter mij stond.
- Laat ze maar wa spelen. Amuseert u maar efkes mannen, en geeft sevves gewoon een groen kaart.
- Ja, da doen ze graag he. Hij klinkt wel schoon he. Das percies ne V8?
- Jaja, da is ne V8.
- Nu is em nog nie vertrokken. Hij vindt het wel echt plezant he.
- Laat maar doen...

Ok, dan begint em eindelijk aan de schokdempertest. Eerst de voorste schokdempers. Ik heb zelfs niet naar da tv'ke gekeken om te zien of het goed was, met een bijna nieuw KW setje moet da gewoon in orde zijn. Ik moet waarschijnlijk nie vertellen dat hij bijna ne burnout deed om 3 meter naar voor te rijden om dan de achterste schokdempertest te doen? Voor de remmentest gaf hij zeker even veel gas, maar, dat moet ik de mannen meegeven, ze rijden heeeeeel voorzichtig da kot in voor de remmentest. Ik heb dat wat in 't oog gehouden, da deden ze bij alle auto's voorzichtig.
Bon, remmentest OK, pinkers en alle bazaar ook OK.

Nu de put. Dat was het moeilijk punt, want ik wist dat ik maar op 8 cm lag. (Jaa, ik weet het, met een schroefkit kunt ge u toch hoger leggen. Maar ik had mijn montageverslag pas veel later gaan halen, en daar wordt dan de afstand tussen middelpunt wiel, en spatbord voor en na opgezet. Die 'na', dat was dus toen em maar op 8 cm lag. Als ik die nu hoger zette, dan was dat al zeker verkeerd. Dan maar proberen die 8 cm toch gekeurd krijgen.)

Edit: te rap op submit gedrukt...

Ik had al een hele uitleg klaar voor als em ging muilen over die 8 cm. Der hangt een grote plastieken plaat onder de motor, en die hangt dus op 8 cm. Ik ging hem vertellen dat dat maar plastiek was, en dat dat zo laag mag hangen.

Eerst waren ze nog de bandenmaat aan 't controleren. 3 keer terug kijken.
- Dat is toch 17" he meneer?
- Jaja, dat zijn de winterbanden he. Dat is de maat die BMW voorschrijft voor winterbanden voor deze auto.
- Ah, ik zie dat de maat klopt.

Ze zetten den auto boven de put, en beginnen dan zo wa te wiebelen, en te controleren of alles OK is. Leek in orde, want het wiebelen was gedaan. Dan hoor ik die vent in de put vragen of er iemand in de auto zit.
- Ja, er zit iemand in.
- Zeg eens dat die eruit gaat.
Blijkbaar was em nu die 9 cm aan 't meten, en hing em te laag
Goed, die vent uit den auto.
*Bonk* *Bonk* (percies nog te laag )
Dien andere vent bij de put in. En dan hoor ik ze discussiëren.
- Kijk, die ligt ne centimeter te laag. Ik kom hier tegen.
- Ja, te laag is te laag he.
- Ja, die plastieken kap, da mag in principe he. Maar dit stuk komt ook te laag, en een stuk verder naar achter dat ook nog, kijk *Bonk* *Bonk*. Maar dat hier kan hij in principe nooit raken he, met die plastieken kap...
(Daar ging menne uitleg over die kap )
- Ja maar, normaal is het 11 cm, ze krijgen al 2 cm tolerantie. Den deze heeft dan nog ne centimeter te kort.
- Meneer??? Meneer??? Uwen auto ligt ne centimeter te laag.
- (Ik schakel direct over op een nieuwe strategie.) Serieus? Da kan toch nie?
- Ja, blijkbaar toch wel. Het is nie veel zalle, bijna ne centimeter.
- Allee nu? Misschien ligt er iets zwaar in den auto... Anders gaan we rap die naftbak leegrijden, en meten we nog eens? (Naftbak was bijna leeg, ik ben moeten gaan tanken of ik geraakte niet thuis )
- Ja, als we echt strikt moeten zijn, moeten we u daarvoor afkeuren...

Bon, de mannen doen nog wa verder met controleren op speling. Toch nog iets gevonden.
- Meneer, kijk eens hier. Hier zit een heeeel klein beetje speling op. Dat moet je in 't oog houden.
Was blijkbaar iets van de achterbrug.
- Ja, speling op de ophanging, daar moet ik niks van weten. Welk stuk is da juist? Dan wordt dat morgen besteld. Dien auto moet aan 160 vlot rechtdoor rijden zonder handen. En da gaat die als de ophanging nie 100% is.
- Ja, dit hier. Maar het is maar heel miniem zalle.
- Jaja, ok. Kga da toch direct vervangen.
- Pas maar op, als ge hem bij BMW binnenbrengt om dat te vervangen, dan doen ze direct de 2 kanten, en aan de linkse kant is nog niks aan.
- Ja, maar zo werkt da bij mij niet. Ik zoek da artikelnummer op op 't internet, en ik bel da door naar mijne garagist. Dat moet ge vervangen zeg ik dan. En dan moet die nie met iets anders afkomen.

Bon, da was het dan. Nu moest ik buiten rijden, opnieuw rond, en terug binnen langs een andere poort, voor de wielgeometrie.

Daar was niks spectaculair aan te zien, en leek allemaal in orde te zijn. Die vent die de uitlijning gecontroleerd had, was dezelfde die zo moeilijk deed met die cm te laag.
- Das in orde. Is dat eigelijk schroefvering dat daar onder zit?
- Ja.
- Is dat met een borging?
- Wel euh, ja en nee. Dat is met zo een inbusvijske, maar ge kunt da wel losvijzen he.
- Dus nie met ne breekbout of zo?
- Nee, ge kunt da gewoon terug losvijzen.
- Dan zout ge hem eigelijk ne cm hoger moeten laten leggen. Die wielgeometrie keuren ze maar 1 keer, maar die 9 cm, dat controleren ze elk jaar opnieuw he.
- Aah, dus gewoon 1 cm hoger laten leggen, terug uitlijnen, en ik zit safe?
- Ja, uitlijnen, da weet ik niet of da nodig is voor 1 cm hoger te leggen...
- Ja, ik kan maar zeker spelen he... Dan zal ik hem van de week ne cm, 1 centimeter was toch voldoende he? Dus 1 cm hoger laten leggen, en terug uitlijnen. Dan ben ik zeker he. (Yeah right. Als ik sevves een groen papier heb, smijt ik hem een pak naar beneden, en vlam ik mijn velgen eronder )
- Ja, dat is het beste.

Goe, ik mag buitenrijden, en gaan betalen.

Ik heb daar echt kweet nie hoe lang moeten staan wachten, terwijl er een pak mensen die na mij binnengekomen waren, al buiten gingen. Op een bepaald moment stond ik daar nog alleen.
- En gij, welke auto hebt gij?
- BMW... LQU-444
- Nee, heb ik nog niks van. Was dat een speciale keuring?
- Ja.
- Aaah.
En dan gebeurde er niks...
Een van die venten die de keuring gedaan had, kwam daar nog een paar keer binnengewandeld, maar ik kon nie verstaan wat die aan 't vertellen waren (Heers's is een wreed speciaal dialect).

Na heeeeeel lang wachten, kwam mijn kokerke toch binnen. Da madammeke had da blijkbaar nog niet dikwijls gedaan, maar ze herinnerde haar toch iets uit een opleiding denk ik. Dan beginnen die 2 vrouwkes ondereen te kwebbelen over wat ze allemaal moet invullen op haar scherm.
- Is da zo'n tuningkeuring of wa?
- Ja, da staat er toch.
- En wa moet ik dan aanrekenen?
- Is daar ook een gewone keuring bij?
- Da weet ik nie? Hij is gekeurd in Alken.
- Ah, dan is da er nie bij he.
- Maar die keuring van Alken is van vorig jaar. Morgen was zenne vervaldag.
- Ah, dan is het wel een gewone keuring he. Klikt da maar aan.
- Ok, en die tuning dan?
- Ah, dan moet ge zien he, wat em heeft van zen categorie A, B en C he.
- Oei oei, wat is me da toch allemaal.
- Nee nee, daar moet ge klikken.

Allee, na veel gepruts komt er wat uit de printer, en weet ze de prijs.
- Amai, das dan 105 euro. Ge gaat dien auto moeten verkopen jong, die kost u te veel.
- Nie beginnen gelijk die van ons he. Voor die prijs krijg ik toch een groen papier dan?
- Jaja, 't is wel een groen.
- Allee vooruit dan.

Dus, gelijk ge ziet. Zoooo streng is het allemaal niet. En ge moet wa kunnen lullen he.

Ik had by the way mijne auto gekuisd de dag voor ik naar de keuring ging. Dan geeft ge nog wat meer de indruk dat ge het echt belangrijk vindt dat die auto volledig in orde is, en dat het niet zo maar ne braakbak is. Kan geholpen hebben, 't zal er in elk geval niet slecht aan gedaan hebben.

Last edited by Frits : 16-03-06 at 08:35 AM.
Frits is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (Hide this adverts)
Old 16-03-06   #2
Lennerd
Member

en nu graag het resultaat van de put
Lennerd is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #3
Koen
Member

Car: Mini Cab
Ge zijt ons aan't plagen zeker

Alles lezen en nog nie weten wat
Koen is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #4
Frits
Member

Sorry... te rap op submit gedrukt...
Old 16-03-06   #5
Koen
Member

Quote:
Originally Posted by Frits
Sorry... te rap op submit gedrukt...

Of kwam de baas langs

Mooi verhaalke, eind goed, al goed

Ik ben met de Megane geweest voor de verkoop, op de 5 mensen vóór me kwamen er 4 met een rode kaart buiten.

Wagen is wel nog maar jaarke oud dus had ik nieveel te vrezen maar de grote Jan daar uithangen of net een beetje teveel naar de evenaar geboren zijn kwam daar niet tevreden buiten

Haal Moraal uit dit Verhaal

PS: Ge hebt echt den tijd genomen om u verhaalke te schrijven he, zo scrollen dat ik moet doen om terug boven te geraken
Old 16-03-06   #6
Frits
Member

Koen Koen Koen, ge moet nu intussen toch al weten dat ik bergen tijd heb op 't werk he.

Voorlaatste dag trouwens. De volgende 2 weken zal er zeker gewerkt moeten worden. Daarna zien we wel weer.
Old 16-03-06   #7
Koen
Member

[QUOTE=Frits]Koen Koen Koen, ge moet nu intussen toch al weten dat ik bergen tijd heb op 't werk he.
QUOTE]

Inderdaad...

La dessus...

"Jef un p'tit verre on as soif"

http://www.zizicoincoin.com/zizicoi...nl/produits.htm
Old 16-03-06   #8
Lennerd
Member

hahaha koen goe bezig en da zo vroeg al
Lennerd is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #9
vazily
Member

Send a message via MSN to vazily

Car: E30 ///M3
Weer een mooi verhaal.

Wanneer komt er een bundel uit van u?

Pocket formaat graag. Kan ik dat in de auto op de keuring ook lezen.
vazily is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #10
Frits
Member

Eigelijk zou de Webbie zo ne service moeten aanbieden... Dat ge een aantal posts kunt selecteren, en daar ne pocket van bestellen.
Old 16-03-06   #11
Tmass
Member

Tmass's Avatar

Gij Heerscht!
Tmass is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #12
lili
Member

Send a message via MSN to lili

SUPER. kheb weeral is goed gelachen met uw verhaaltje
lili is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #13
racerken
Member

racerken's Avatar

Send a message via MSN to racerken

Héhé, zie het al wat meer zitten om met mijne te gaan volgende week
racerken is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #14
Zwiep
Member

Zwiep's Avatar

Send a message via MSN to Zwiep

Car: BMW 320Cd
Ook al had ik eigenlijk geen tijd meer om dit verhaaltje te lezen (moet gaan werken) ik heb het toch maar snel even doorgenomen omdat ik wist dat Frits zijn verhaalkes altijd de moeite zijn en wat blijkt... 't is weer van dat!
Zwiep is offline   Reply With Quote
Old 16-03-06   #15
Znef
CS posthoer 2005 ;-)

Znef's Avatar

Send a message via MSN to Znef

Quote:
Originally Posted by Frits
Eigelijk zou de Webbie zo ne service moeten aanbieden... Dat ge een aantal posts kunt selecteren, en daar ne pocket van bestellen.

Hehe, dan kan ik mijn showroom keer bundelen

Conclusie van't verhaal is da ge gewoon goeie indruk moet maken op de keuring. Zelf nie te moeilijk doen, tonen dat ge bezorgd bent om uw wagen enz. 't Is lijk ik het elk jaar doe als ik uwe 'stijl' voor u op de keuring te gedragen lees
Znef is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules