PUBLICITEIT / ADVERTISEMENT

Go Back   CarStyling.Net MessageBoard > Others > Wetgeving & Keuring
User Name
Password
Register FAQ Members List Calendar Garage Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-05-03   #1
4ringsdude
Member

Car: Audi A4
Delegatie voor Brussel gezocht

Beste Tuners,

We zijn erin geslaagd om op een zeer korte tijd voldoende punten en argumenten bijeen te vinden en deze voor te leggen waardoor we toch al een onderhoud hebben gekregen bij Bert Anciaux. Het is maar een begin en hij wil er zijn werk van maken na de komende verkiezingen... dus hier is geen sprake van stemmen winnen of dergelijke want hij gaat zich pas daarna bewijzen dat hij ons lot wilt mee helpen verbeteren.

Mijn vraag naar alle tuners is de voglende. IK zou van zoveel mogelijk mensen brieven moeten krijgen met daarin jullie versie van wat er fout is gegaan. Jullie eigen ervaringen met de politie en de technische keuring. Blijf objectief, vertel enkel de waarheid en overdrijf dus niet. Maar vooral schrijf enkel zaken op die niet negatief voor de tuning zijn. Vertel je verhaal en kleed het wat aan in een tuningsfeertje. Ze moeten daar in Brussel eerst weten wat het is aan tuning te doen voordat ze ons echt kunnen en willen helpen. Ze moeten weten waarom wij dit doen en dergelijke.

Dus zet je tekstverwerker maar aan en begint er maar eens aan. Ik zal samen met een delegatie deze brieven persoonlijk afgeven en wij zullen daar dan eindelijk spreken over alle problemen die wij "de tuners" hier in België kennen.

Stuur jullie brieven via mail door naar
theonlyhitcher@hotmail.com met als onderwerp brief voor het behoud van onze hobby.

Als je denkt echt een steentje te kunnen bijdragen dan mag je mij contacteren om eventueel in deze delegatie te zitten.

met getunde groeten,

4 Rings dude
4ringsdude is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (Hide this adverts)
Old 12-05-03   #2
Phalanx
Member

Send a message via MSN to Phalanx

deze brief heb ik gestuurd aan dhr. Bert Anciaux:

Geachte heer Anciaux,

Graag had ik nog even gereageerd op uw schrijven van zaterdag.

Eerst en vooral bedankt om zo snel (en zo laat in de avond nog) te reageren.

Ik kan mij heel goed inbeelden dat U dit een agressieve manier vind om ons ongenoegen omtrent “tuning” op deze manier te uiten.

Echter velen onder de autoliefhebbers zien nog maar weinig andere uitwegen. Overal waar we met ons probleem komen aankloppen komen we tegen een muur te staan.

De hele discussie is ontstaan door het verstrengen van de wet rond de automobielinspectie. Wat vorig jaar (en de jaren ervoor nog mocht)

mag plotseling niet meer. Wat in andere Europese landen als veilig gezien wordt, is in ons land uit den boze.

Sta mij toe om een aantal voorbeeldjes te geven:

1) Verstelbare verlagingsset: Een aantal merken staan reeds jaren bekend om hun excellente wegligging en worden zelfs door autoconstructeurs gebruikt. Bijvb: een setje van KAW (kost om en bij de 1500à 2000€). Deze zijn verstelbaar in hoogte en hardheid. Dit heeft als voordeel dat u uw wagen een veel directer (en veiliger) weggedrag kunt geven. Dit is reeds meerdere malen bewezen maar blijkbaar werd dit over het hoofd gezien. Dit wordt bijvb in Duitsland, Frankrijk, Nederland,… wel toegelaten

2) Wimpers op voorlichten: kleine polyesterstukjes die op de lichten aangebracht worden. Deze storen de werking van lichten geenszins maar toch zou het vanaf 1 mei verboden zijn door de automobielinspectie. Deze maatregel vinden wij in onze buurlanden niet terug.

3) Motorkappen die achteraf voorzien werden van een luchtinlaat zijn ook niet meer toegelaten. Wat de beweegredenen zijn tot deze maatregel weet ik niet en blijkbaar weten de mensen in het keuringsstation het evenmin. Wat wel vaststaat is dat die mensen hun werk moeten doen en bijgevolg de klanten met een luchtinlaat in motorkap een rode kaart moeten geven.

4) Aanbrengen van quality glasscoating op de ruiten. Dit mocht als er een goedkeuring was van het nationaal instituut in Charleroi. Echter per 1 mei wordt dit niet meer toegestaan. Waarom die plotse ommekeer?

5) Voor een sportuitlaat / verlaging dient nu een bewijs geleverd te worden: dit om aan te tonen dat deze uitlaat/vering gemaakt is voor uw type wagen. Mensen die vorig jaar, of aantal jaar geleden een uitlaat/vering aangeschaft hebben beschikken niet over zo’n bewijs. Waar moeten die dit gaan halen?

6) …

Dit zijn maar enkele voorbeeldjes, ik kan er zo nog veel opnoemen, de een al wat begrijpelijker dan de andere…

Maatregelen waar ik me wel in kan vinden is bijvoorbeeld:

1) het geluid die sommige wagens produceren. Het is inderdaad zo dat er x-aantal wagens zijn die storend veel lawaai voortbrengen.

2) Een ander voorbeeld is het inkorten of samepersen van veren om de auto te verlagen. Dit is levensgevaarlijk en MOET dan ook gestopt worden in functie van de veiligheid van de chauffeur en de andere weggebruikers.

3) Allerhande neonlichten aanbrengen onder de wagen trekt enkel de aandacht van tegenliggers en zorgt vaak voor verstrooiing. Zulke zaken dienen enkel aangesloten te worden bij een meeting of show.

4) …

Nu is het ook zo dat mensen die hun wagen verbouwd hebben van de ene dag op de ander voor een voldongen feit staan. Wat dient er te gebeuren met hun wagen wanneer ze de openbare weg niet meer opmogen? De wagen niet meer gebruiken en hem laten teloor gaan in de garage? Of hun trots verkopen? Voor velen onder ons is die wagen meer dan enkel een vervoersmiddel, meer dan gewoon maar een “object”. Velen hebben er hun ziel aan verkocht en het ligt emotioneel dan ook héél moeilijk om over te gaan naar laatstgenoemde “oplossingen”(?)

Wat moeten deze mensen gaan doen als hun hobby niet meer toegelaten wordt? De vele activiteiten die onze zondag vullen zullen logischerwijs stilaan verdwijnen. Moeten we dan allemaal terug de straat of het café opzoeken? Vergeet niet dat deze bijeenkomsten ook een sociaal belang hebben. Elke meeting is een plaats waar gepraat wordt over onze hobby, waar wij onze bevindingen delen met mensen die dezelfde passie hebben. Het is een manier om onszelf uit te drukken. Het beperkt zich niet alleen tot het tentoonstellen van de wagen voor persoonlijke doeleinden; meermaals in een jaar staan er meetings op het programma voor het goede doel, zoals bijvoorbeeld “kom op tegen kanker”

Het eigenlijke probleem is volgens mij ontstaan deels door het feit dat er jarenlang stilzwijgend goedgekeurd werd en deels omdat een aantal mensen misbruik maken van de hobby.

Ik heb jaren hard gewerkt (7 dagen op 7) om mijn wagen te krijgen tot wat hij nu is. Nooit heb ik noemenswaardige problemen gehad met de automobielinspectie, maar ik vrees er voor dat het dit jaar anders zal zijn, ook al zijn er geen ingrijpende veranderingen meer gebeurd sedert mijn laatste 2 bezoekjes.

Ik hoop dat er voor deze problemen héél snel naar een oplossing gezocht en gevonden zal worden en als het kan met inspraak van beide partijen. We zijn allen volwassen mensen en we zouden allemaal in staat moeten zijn om met elkaar een voorstel uit te werken die voor beide partijen bevredigend is.

Ik dank U alvast voor Uw tijd die U voor mij hebt vrijgemaakt!!

Hoogachtend

Sammy

dit was het antwoord:

Dank je voor je mail. Ik heb het volste begrip voor je standpunten en ik zal dit dossier dan ook zeker opvolgen.
Na volgende week zal ik ook een delegatie over deze zaak ontvangen. Men is hier mee bezig inmiddels.
Ik geloof dat er een redelijke oplossing zal kunnen gevonden worden.
Groeten en het allerbeste !
Bert
Phalanx is offline   Reply With Quote
Old 12-05-03   #3
Lightning
Member

Lightning's Avatar

Zou het ook geen goed idee zijn om ergens te kunnen aantonen hoeveel geld de overheid ongeveer per jaar verdient aan die tuningonderdelen.

Politiekers willen ook altijd zien wat het voor de staat opbrengt.
Geld is belangrijk.

Mijn gedacht maar
Lightning is online now   Reply With Quote
Old 12-05-03   #4
Kabouterventje
Member

Zo zie je maar dat er met die mensen te klappen valt... ma de manier waarop vond ik toch een beke extreem... kbedoel, als je tientallen dezelfde mails krijgt. Tja, ge moet goeste hebben om te antwoorden.
We zullen zien of er wel degelijks iets van komt en madammeke durant en stieveke undere bullshit terug word weggestoken. Zodat ze met iets deftig kunne afkomen.
Kabouterventje is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #5
astra_g
Member

@4ringsdude

ik heb thuis nog een opgezet liggen waarin verwezen wordt naar een test in duitsland van profielbanden en verlaging, hoe de de wegligging en remafstand verbeteren

zal morgen een mailtje sturen
astra_g is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #6
lucifer
New Member

Misschien ook is de moment om over een TUV voor Belgie te beginnen??? k vind dat persoonlijk een knap systeem van die Duitsers. Alles is gecontrolleerd en goedgekeurd en ge kunt perfect nagaan wat er met de wagen is gebeurd.
lucifer is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #7
Webmaster
Administrator

Webmaster's Avatar

Send a message via MSN to Webmaster

Car: 100 .TUS
ge komt allen een eeuw te laat...

sinds 6mei is er een nieuwe aanpassing van kracht.

met ondermeer :

toegelaten
- verbredingen zonder uitstekende onderdelen
- sportstoelen op originele bevestigingspunten
...

niet toegelaten
- open luchtfilter
...

vanzodra ik mag post ik alle details!
Webmaster is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #8
Webmaster
Administrator

Webmaster's Avatar

Send a message via MSN to Webmaster

Car: 100 .TUS
Ik snap trouwens niet dat plots WEER mensen in gang schieten als 1 bijna alles in kannen en kruiken is en 2 waneer er al andere organisaties bezig zijn zijn er nog steeds mensen die het heft in eigen handen nemen.

Pasop ik moedig de mensen die iets posetief willen doen voor tuning ook aan maar ga dan verdomme allen rond de tafel zitten ipv allemaal te freewheelen!

Vanuit TAG hebben we de moed opgegeven omdat NIEMAND maar dan ook niemand rond de tafel wil gaan zitten.. Enkel weten we van 4 groeperingen die allemaal ZELF de pluim willen. Jammer maar op deze manier maken we ons enkel belachelijk want als iedereen appart gaat aan de deur kloppen dan gaan de heren van brussel lachen en zeggen "spreek af, en kom dan nog es in 1 blok terug".

ps. keep gooing maar SPREEK aub met alle partijen en neem als klein tunerke het heft niet aleen in handen. Die mensen willen geen brave mensen zien of eerlijke en mensen die het met alles goed voor hebben, ze willen mensen met kennis van zaken en ook wij van TAG hebben nog niet alle kennis laat staat enkele tuners met goeie bedoelingen.
Webmaster is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #9
ReBirTh
Member

Car: Seat Ibiza
Quote:
Originally posted by Webmaster
ps. keep gooing maar SPREEK aub met alle partijen en neem als klein tunerke het heft niet aleen in handen. Die mensen willen geen brave mensen zien of eerlijke en mensen die het met alles goed voor hebben, ze willen mensen met kennis van zaken en ook wij van TAG hebben nog niet alle kennis laat staat enkele tuners met goeie bedoelingen.

Kijk, dat bedoel ik nu dus ook. Ik ben al een hele tijd bezig. Ik heb een hele hoop (goeie) contacten met allerlei politici. En ik wil met een groep mensen van allerlei aard aan tafel gaan zitten met die mensen. Maar als je dan een oproep doet, wie reageert er? NIEMAND!!! Hoe kan je dan als groep naar buiten komen??? Hoe kan je dan dingen doen??? Tuurlijk helpt het niets als je als klein tunerke alleen naar buiten komt. Maar waarom wil er dan NIEMAND reageren op zo'n topics???
ReBirTh is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #10
makey
Member

ivm verduistering van ruiten (folie - coating) ben ik serieus op de hoogt ( ik heb goca richtlijnen liggen van 5jaar geleden en recenter, waar je duidelijk de strengere houding in kan terug zijn)

mocht je daar iets mee zijn wil ik je daar gerust een kopie van bezorgen, of wil ik gerust rond de tafel gaan zitten...

van andere tuning zaken ben ik op de hoogte, maar niet tot in detail (vb mag je nu velgen steken 2maten groter dan goedgekeurd, of mogen enkel de maten opgegeven door de constructeur?... ik geraak er allesinds niet meer aan uit)
makey is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #11
silverblue
Member

Send a message via MSN to silverblue

ik heb mijn standpunt ook al vermeld op de topic: aan iedereen laat ons protest zien.
er moet iets gedaan worden. er moet een versoepeling en verduideling komen.

greettzzz
silverblue is offline   Reply With Quote
Old 13-05-03   #12
silverblue
Member

Send a message via MSN to silverblue

als er nog leden nodig zijn voor de delegatie, stel ik mij wel kandidaat. alhoewel ik geen negatieve ervaring heb met politie en keuring wil ik wel mee om de delegatie te steunen en de punten te verduidelijken.

wanneer gaat deze delegatie ongeveer naar brussel.
silverblue is offline   Reply With Quote
Old 16-05-03   #13
Vdkrdbll
Member

Car: BMW Perto
Hey,

Ik wil niet negatief klinken, maar denkt ge nu echt (het kan maar ik betwijfel het ten zeerste) dat Bertje Anciaux hem daarmee gaat bezighouden. U wat aan zijn zij trekken en wa stemmen rondselen. Wacht eerst maar af tot na de verkiezingen en kijkt dan maar dat hij jullie niet aan het lijntje houdt. Het zou zo moeten kunnen maar ik vrees dat ge in dat straatje (zonder einde) geen resultaat gaat boeken. En moest hetwel iets geven wat dan en hoelang gaat het dan duren!?

Langs de andere kant: wie niet waagt, blijft maagt! Maar ja....
In ieder geval ne super-bedankt al voor de gasten die proberen!!!

Mvtg
Vdkrdbll is offline   Reply With Quote
Old 16-05-03   #14
4ringsdude
Member

Car: Audi A4
Inderdaad... niemand of toch zeer weinig mensen reageren. Ja commentaar geven dat wel, maar verder moet ik hier toekijken hoe het werk van maanden om toch een dosier te kunnen hebben gewoon blijft hangen. Waarom? Omdat ik dit niet alleen kan en wil doen. En NEEN ik doe dit zeker niet om er de verdienste van te hebben moest het voor onze hobby beter worden. En de vruchten plukken ja dat wil ik wel doen... het is tenslotte ook mijn hobby en ik wil ervoor vechten.

Er zijn inderdaad andere mensen die achter de schermen bezig zijn om iets te regelen voor de tuning, maar tot mijn en andere hun grote spijt horen wij er gewoon niets van.

Maar als jullie het liever zo hebben mij niet gelaten, ik verkoop mijn audi wel en zoek mij wel een rustigere hobby die 100% legaal is. Want als het zo verder gaat dan zal onze hobby dit jaar nog volledig naar de vaantjes zijn en dan zal alles illegaal gebeuren. Is het dat wat de meeste willen? Ik denk het niet.
Met deze topic wou ik ervoor zorgen dat iedereen dat met deze zaak bezig is samen te brengen om een stevig dosier te kunnen samenstellen. Maar wat krijg ik van reactie en respons? Weinig positief...

Ik geef het nog tot het einde van deze maand en als er dan echt geen beweging komt dan wil dit gewoon zeggen dat er niemand iets wilt veranderen aan onze problemen en dan kap ik er gewoon mee. Echt ik begrijp nu wat Dider Fourneau bedoelde met de mentaliteit van sommige tuners.... Sorry dan voor diegene die er echt iets van willen maken, maa het zal dan zonder mij gebeuren, als er dan nog wel iets zou gebeuren...

Wie aan de wetgeving iets wilt veranderen mag mij nog altijd een mailtje sturen en mij zeker wat moed inspreken want die zit diep in mijn schoen de latste dagen.
theonlyhitcher@hotmail.com

Alvast bedankt aan alle mensen die reeds gemaild hebben en die achter mij en alle andere prjecten staan.

Samen staan we sterker!
4ringsdude is offline   Reply With Quote
Old 16-05-03   #15
Phalanx
Member

Send a message via MSN to Phalanx

ff resumeren:

1) Er zijn andere personen/organisaties bezig met ons probleem, maar zoals eerder gezegd horen we hier niks van. zijn die nog steeds actief bezig?? Communicatie is toch een van de meest belangerijke aspecten in zo'n zaken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat anderen ook initiatief nemen - een mens zit niet graag in het onzekere en zeker niet noodgedwongen.

2) Waarom wordt ieder degelijk initiatief eigenlijk niet gesteund? Het is allemaal onze hobby. Iedereen is het er blijkbaar mee eens dat de wetgeving te streng geworden is. Maar als het gaat over meewerken of initiatief steunen dan schiet daar nog 1% van over.
Komaan zeg, Nu er eigenlik een kans is om iets te verwezenlijken blijft iedereen weer langs de zijlijn staan.

3) Ware het mss geen goed idee dat de mensen (wie ze ook mogen zijn) die achter de schermen bezig zijn eens samenkomen met bijvb "4ringsdude"+"voormalig TAG" en zien wat ze samen kunnen doen want samen staan jullie idd sterker. En kun je zeker ook veel meer kennis verzamelen.

Hopelijk gaat het initiatief van de mensen die er echt iets willen aan doen wederom niet verloren!!
Phalanx is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules