![]() |
|
|
|
#1 |
|
Member
Car: Mercedes Viano
|
fleece, polyester en kromtrekken
Als vervolg op Gereral's showroom, meer bepaald het kromtrekken van de panelen in de kofferbak, ga ik hier verder met vragen stellen, om zijn topic niet al te zeer te vervuilen.
In het kort: General gebruikte fleece als basis, verzadigde deze met polyester, vervolgens 10 tot 15 lagen polyester met glasvezel erover. Dit is behoorlijk beginnen kromtrekken met de zomerhitte. Nu zou ik hier graag uitzoeken hoe het dan wel moet voor grotere panelen. In het bijzonder als je als basis wil vertrekken van een rekbare stof om mooie ronde en goed aansluitende vormen te verkrijgen. Ik heb zelf al een klein projektje achter de rug. Ik werkte met badstof (het soort waarvan badpakken gemaakt worden). Dat is vrij dun en zeer rekbaar. Bovendien heb ik nog nooit met polyester gewerkt, maar wel met epoxy (de specialzaak raadde me dat aan omdat ik tegen kunststof moest aanwerken. De eigenschappen van epoxy zouden goed matchen met die van de plastics in het dashboard van een wagen. Hieronder kort opbouw en het resultaat: Eerst de vorm, met badstof ![]() Verzadigen met epoxy: ![]() 1 laag glasvezel weefsel (twill weave, die goed ronde vormen kan aanpassen): ![]() En het resultaat na veel plamuren, schuren, plamuren, schuren,... en een eerste gronlaag: ![]() Nu, dit alles staat hier niet als showcase (die komt ooit nog). Maar ik zou de methode willen bespreken. Ik moet namelijk nog gelijkaardige werken aanvangen in de deuren, daar spreken we over veel grotere panelen. Daar zullen dus ook meer lagen glasvezel komen, en ik ben er nog niet uit of ik met epoxy of polyester ga werken (behoorlijk prijsverschil). Alle commentaar en goede raad is hier meer dan welkom. Groetjes, Marc Last edited by gommer : 31-10-09 at 12:01 PM. |
|
|
|
| Sponsored Links (Hide this adverts) |
|
|
#2 | |
|
ICE Professional
Car: alfa 156
|
Quote:
hars heb je in vele soorten, de ene veel duurder dan de andere maar de ene kan dan ook wel hogere temp verschillen aan, wat het geval in de zomer in een wagen kan zijn. meet maar eens de temperatuur onder uw raam in de volle zon!!! Dan kom je er niet met de gewone hars ![]() |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|