Quote:
|
Originally Posted by Znef S40
@ Iteca: ik wil nog ff verder ingaan op uw laatste post. Dat van die tijd zal ook afhankelijk zijn van of ge (als ge in 2e nog doortrekt tot 100km/h) nog voldoende koppel hebt. Ik weet dat mijn koppel ergens rond 6200rpm nen duik begint te nemen, dus heeft het niet veel zin van daar nog langer door te trekken en zou ik dus eigenlijk ook beter af zijn (om te sprinten) met kortere overbrengingen. Maar van 1 ding zijn we zeker: het is belangrijk van uw koppel ter beschikking te hebben, want dat bepaalt uw tijd.
|
koppel bepaalt idd wel uw trekkracht hé
punt is wel dat je tot halfweg die duik nog altijd meer trekkracht hebt in die lagere versnelling dan hem te verleggen.
Met mijn uitlaatnokkenas 1° te verdraaien blijft mijn koppel beter hangen na de 6000 toeren en op 8000 toeren is die nog niet gehalveerd.
Dit is iets wat je zelf gemakkelijk kunt uitrekenen.
motor, koppel, auto, eindoverbrenging, wielen, weerstand dat blijft allemaal gelijk, uiteraard is dezelfde auto.
Maar als je verlegt van 1ste naar 2de verlies je 40-50% van je koppel.
Dus op bijna ieder auto kun je gewoon voluit gaan in 1ste.
Al neemt je koppel na 6200rpm een duik, dat doen ze allemaal.
Je behoudt toch meer koppel over aan de wielen.
Punt komt erbij dat als je verlegt je boven je max koppel zit.
Dus reken en tel je koppel bij max toeren in 1ste en dan op het toerental in tweede... je zult zien.
Van tweede naar derde is dat maar 30% niet meer ofzo.
Ik zou een voorbeeld moeten nemen om het exact te vertellen.
Punt is dat er zovele zijn ,die ervan overtuigd zijn, dat als ze schakelen op hun, of net voor hun max koppel toerental ze de beste tijd eruit halen.
Dan durf ik een bak Duvel wedden dat ik rapper kan sprinten met hun auto...
Dat hoger in 1ste houden behoudt je meer koppel aan de wielen dan in 2de en ne keer dat je dan verlegd heb je al voorbij het punt van max koppel in derde met MEER koppel aan de wielen.
Ik hoop dat ieder dit eindelijk eens snapt, anders neem ik er in het weekend er wel eens de tijd voor om het grondig uit te leggen.
Ne keer dat je van vierde naar vijfde verlegd moet je bij sommige al niet meer tot max toeren gaan.
Alhoewel dat de meeste lichtere motoren hun topsnelheid behalen in vierde ipv vijfde.
In vierde ben ik rapper aan 200km/u dan in vijfde... als em nog bijna standaard was tenminste.
greetz