View Full Version : functie sensor?
Black Hazard
06-01-03, 08:13 PM
omdat ik niet weet wat het juist doet, dan maar snel eens vragen:
weet er iemend wat de functie is van de sensor in de luchtfilter van de nieuwe ibiza 130pk??
greetz,
:cool:
E46-320d
07-01-03, 02:21 AM
Heb je het niet over de luchtmassameter , die zit normaal net achter de luchtfilterbehuizing ?
daar heeft hij het 99 % kans over
plezant sletteding da heel veel geld kost/rap kapot is en uwe auto zo slecht kan doen draaien
Black Hazard
07-01-03, 04:05 PM
ja, net na de behuizing zit er eentje, maar in de behuizing zelf heb ik ook een sensor zitten...
Ik wou mijn oude kelk natuurlijk in de nieuwe auto steken, maar toen zag ik een overweldigende massa van draadjes, waardoor ik wijslijk mijn staart heb ingetrokken... Ik zag precies 2 sensors dus natuurlijk wil ik wel eens de functie weten he...
luchtmassameter is dus al eentje... zou de andere een temperatuurssensor kunnen zijn of zo??
fotooke zou handig zijn...
MadScientist
10-01-03, 05:05 AM
idd, van een foto'ke kunde al iets afleiden...
'k zou ook denken aan een soort temperatuursensor.
'k zou anders nie weten wat er daar te meten valt.
luchtvochtigheid of zo ??
Wie weet het ?
Black Hazard
13-01-03, 08:54 PM
hier zijn de fotos:
de grote sensor is dus de luchtmassameter...
OK de tweede is geen direct sensor, maar die gaat naar de volgende sensor (zie volgende foto!)
Black Hazard
13-01-03, 08:54 PM
en dit is naarwaar dit gaat:
Black Hazard
16-01-03, 08:28 PM
nog altijd niemand die wat uitleg kan geven???
Hmmz,
Aan een zwart blokske en een hoop draadjes hem ik ook nieveel... mor ik peins dat het iets met de lucht te maken heeft :D
Nfin... ff serieus nu...
Volgens mij is dat ne hygrometer (luchtvochtigheid) ofwel ne (raar maar waar) 'Geursensor', is iets ontworpen door BMW, en heeft de mogelijkheid om een 7-tal gassen te ontleden. als een van deze gassen gedecteerd wordt dan schakelt de luchtcirulatie automatisch op binnenlucht. Bij de meeste auto's moet ge da manueel zetten, is da knopke bij uwe chauffage met ne cirkel of zo iet in...
Gassen da da ding kan dedecteren zijn oa: CO2 (Als ge in een drukke stad rijd), Methaan (Als ge achter ne boer zn zeikton hangt), enz ....
Groetjes
Tomster
17-01-03, 08:44 AM
Originally posted by E46-320d
Heb je het niet over de luchtmassameter
En wa is eigenlijk de functie van da? Ja, de hoeveelheid lucht meten waarschijnlijk, ma waarom is da nodig??
Originally posted by Josken
En wa is eigenlijk de functie van da? Ja, de hoeveelheid lucht meten waarschijnlijk, ma waarom is da nodig??
De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht (m³/min) dat door de luchtfilter stroomt. Deze gegevens zijn nodig om de verhouding brandstof/lucht te berekenen.
De nieuwe DTI, TDI, enz.. motoren zijn hier allemaal mee uitgerust omdat hier alles volledig computergestuurd geregeld wordt.
Tomster
17-01-03, 08:55 AM
Thx, toen ik de vraag postte viel mij da ook ineens binnen da da waarschijnlijk wel iets te maken had met het maken van het mengsel!
Black Hazard
17-01-03, 05:54 PM
@ yvesg >>
mmmm met lucht zeg je... had nog zo ver niet gedacht...
:D :D
neen, maar als ik het dan goed lees, dan zou je eigenlijk dit los kunnen maken van de luchtfilter... als dit enkel meet ofdat de lucht clean is of niet...
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het dit zou zijn... ik weet het echt niet!!!!
Mja, ik weet het zelf ook nie zo heel precies... Maar dat lijkt me het meest logische. Vooraleer je iets eraf gooit, informeer eventjes bij de lokale autoboer wat da ding juist doet en of het wel degelijk weg mag (da laatste betwijfel ik).
Groetjes ....
Flasher
19-01-03, 12:26 AM
Black Hazard: Ik heb daar ook al eens naar zitten zien. Wat een mogelijke oplossing is, is dat je de volledige filterdoos er uit doet. Dan heb je die buis met de sensor nog over. Dan een stuk maken of aanpassen om dan een kelk te kunnen plaatsen. Zo kan je de sensor behouden.....
h:\filter.gif
Flasher
19-01-03, 12:48 AM
nog eens...
Black Hazard
20-01-03, 03:56 PM
heb daar ook al zitten aan denken. Dan kan je inderdaad je luchtmassameter blijven gebruiken, maar dan zit je toch weer met dat tweede buisje he!!!
Ik blijf zoeken naar oplossingen...
Flasher
20-01-03, 05:10 PM
als je eens kijkt naar sommige buizen voor filters, dan zie je daar zo een stukje waar je een buisje kan op steken. Wel ik denk dat het buisje op één of ander wijze gewoon op de originele buis kan gestoken worden....
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.