View Full Version : Sportdiesel
gisteren mee gereden en was echt onder den indruk zunne, amai amai , naar ginder gegaan met een audi 2.4 i maar die kon er zelfs nie aan tippen aan de 1.9 jtd
weet wel wa mijn volgende diesel zal worden ,hehehe de bmw's en de VW zullen opnieuw verslagen worden aan de lichten
checck it out
http://www.alfaromeo156club.nl/diesels/rasechte_sportdiesels.htm
Joris_FRST
31-12-02, 05:28 PM
Prestaties zijn wel van belange niet zo indrukwekkend als de benzineversies hoor.
9.1 naar 100 km/h.....
Wel bijlange niet slecht voor een 1.9 turbodiesel :eek:
Ziet potentieel in :eek:
bctmember
01-01-03, 01:01 AM
ni slecht maar de 150 pk tdi van VAG doet toch nog een beetje
beter kwa pk en koppel
en tis en blijft nen italiaan ( niks verkeerd mee hoor)
BelgianRally
01-01-03, 01:22 AM
Waar kunde er wel mee rijden?
bij de invoerder stond er een demo model en terwijl ik er toch was , heb ik vlug even een toerke mogen doen :D
idd nen italiaan , lekker agressieve motor:D :D
i love it
tussegaas
01-01-03, 02:45 AM
Van krachtige diesels gesproken!! binnekort de BMW 330 cd, 204 pk, van 0 tot 100 in 7.2 sec. :cool:
ja ok maar ik bedoel met nen 1.9 motor ge
stevetje
02-01-03, 02:31 AM
Die BMW is ook wel indrukwekkend maar voor mij graag een Mercedes sportcoupé...en dan in "c30cdi AMG" uitvoering!!!!
0 - 100 km/u : 6,8 sec
top: 250 km/u
Laat de naftjes maar komen... heeft koppel van 540 Nm bij 2000 toeren...
das deftig!!!
Clio2ke
02-01-03, 03:09 AM
ik vind dat het allemaal een beetje te snel evolueert. Mijn volgende is de Leon 150pk die ik volgende week bestel
Originally posted by Clio2ke
ik vind dat het allemaal een beetje te snel evolueert. Mijn volgende is de Leon 150pk die ik volgende week bestel ah ga je het dus toch doen?
dan toch TDI ?! :)
kzou zeggen bijt ff op uw tanden en wacht op de nieuwe generatie TDI's van VAG , volledige andere blokken met zeer veel meer potentiaal dan de 1.9 blokskes nu (met de 150 Pk zitten ze nu toegegeven aan hun limiet)
Clio2ke
02-01-03, 08:57 AM
Ik kan mij goed voorstellen dat ze er ni meer uitkrijgen. Als ze nieuwe blokken uitbrengen, zullen het waarschijnlijk 2.0 TDI's zijn en zal de fiscale pk naar 11 stijgen en de kW sowieso ook een klasse hoger gaan, want 110kW is juist de grens voor de 35.000 inschrijving. Dan wordt het weer 50.000 en de jaarlijkse taks gaat dan weer omhoog enz. Om nog maar over de prijs van de wagen te zwijgen. Dan ben ik zeker goedkoper met ne naft.
Wachten om de mijne te verkopen kan ik echt nimeer. Ik heb 100.000 inschrijving betaald en momenteel bedraagt deze nog 80.000. Voor de wagen kan ik nu 400.000 krijgen, wat een kans is die ik niet dikwijls zal krijgen.
Eerst dacht ik ne MG ZS 100 te kopen. Een 2.0 TD met 100pk, maar de fpk was 11 en dat vind ik te duur voor maar 100 pk. De afwerking van motor en interieur vond ik persoonlijk ook niet naar mijn smaak. Het uiterlijk had ie wel mee. Hieronder fotoke zoals ik hem dacht te kopen.
Voor de Leon twijfel ik nu sterker dan ooit tussen geel en rood. Op autosalon stond ie in het geel en da vond ek wel in het oog springen. Langs den andere kant vind ik rood ook wel heel mooi.
Ik heb het net even opgezocht en VAG stelt inderdaad een nieuw blok voor. De 2.0 TDI van 175 pk, goed voor meer fpk en dus meer jaarlijkse taks en waarschijnlijk zeer zeker 100.000 inschrijving om nog maar over de verzekering te zwijgen hé. Wie gaat dit kopen? Ik zeker niet. Ik weet niet of ik het hier juist heb hé, maar zo denk ik dat het zal zijn :p
pverspeek
02-01-03, 07:06 PM
Kweenie, maar mijne BMW doet nu al beter. 2.0 en 330 Nm en 150 Pk... Tjah...
En zeker de nieuwe 3.0 gaat interessant worden. Net iets over de 200 Pk...
En dan nog. T'is allemaal zo relatief. Je kan zoveel pk's hebben als je wil, maar als de chauffeur er niet mee overweg kan, of de weg ligt er niet goed bij, de banden willen niet, tjah....
en ik ben zowieso al gene Italian liefhebber...
P.
tja ofwel zijde voor een alfa of wel er tegen ge , da weet ik , maar wa me triest maakt zijn soms mensen die alfa afbreken zonder der ook maar ooit mee gereden te hebben , :D
p.s mijne maat heeft nen bora 130 ikke ne 156 115 pk awel laat ons zeggen dat ie met de zijne bijna zijn pedaal door de carroserie moet duwen om me voor teblijven :D , maar ja der zijn er weinig di eda geloven ,
ik zou zeggen moest ge passeren aan een alfa dealer spring binnen en vraag een test met de 1.9 jtd dan zulde u mening lichtjes aanpassen denk ik :D :D
stevetje
02-01-03, 07:54 PM
no offence
Vriend van mij werkt voor fiat/alfa ... en rijdt zelf met TDI... Zijn uitleg is juist omgekeerd!!! JTD's kunnen niet volgen met TDI ... Wie heeft er hier nu gelijk :confused: ?
greetz
ik zou zeggen try , you will see ,
1 ding ge moe kunnen rijden met nen alfa ge , want en das nu geen zeveren nen alfa motor heeft een speciaal karakter en sommige kunnne er mee rijden en anderen niet .
p.s wie heeft de common rail uitgevonden , wie denkte , en vroeg of laat komt de VW diesel ook naar commonrail zunne, zeker met die nieuwe milieu normen , en als ge ge goed kijkt dan is dit de commenrail 2 , weeral van alfa uitgevonden , en dan zeggen ze nog da ze nie goed zijn :D :D en even ter verduidelijkiig diene opel speedster ge met 1.3 diesel derin ge, moest het nog nie wete opel en alfa groep werkten daar samen aan , en de eerst type motoren worden getest in de fiat punto 's .
wete wa me ook op de lever ligt eigenlijk , als er nu iets scheelt aan nen VW of bmw dan is da altij zo " das nu iets raars en da wordt altijd wa op den afgrond gehouden " maar als er ooit ne kee riemand iets krijgt aan zijnen alfa amai dan gaat de wereld rond" ziede wel alfa ge " vroeger had ik ook mijn bedenkingen bij een alfa zunne ,maar de kwailteit is er met 200 % op voortuitgegaan , en de design binnen en buiten kunde nie beschrijven , dit dan in tegenstelling toto nen duitsen otto ge , vanbinnen rechthoekig en sober ge :D
ge zijt weer aan een discussie begonne e!
persoonlijk moe ek zeggen da die alfa diesels zwaar in orde zijn!
moest ek mij nu nen auto kopen zou et waarschijnlijk nen alfa zijn!
waarom? schoon auto's binnenin en vanbuiten, enne goeie motor die heel goe vooruitgaat! en als ge de prijs dan vergelijkt van vw verschilt e! vw blijft duur!
dan aan den andere kant, ken enen mee nen tDI 115 (standaard) gechipt naar 145 +-! eb der al mee meegereden en al es een klein stukske zelf mee gereden! moe zeggen ook zwaar in orde!
em is ook schoon vanbinnen en vanbuiten! maar nu komt het!
als ge de prijs gaat vergelijken, ja duur e! ik blijf erbij!!!
alfa is goe bezig mijn gedacht!! moest ek meer geld ebben koop ek mij nen 156 enne steek da nen goeien diesel in enne gaan!!!!
da is mijn mening!
en daarbij ze zijn alletwee heel goe e!!!!! voila!
greetz
glenn
ik zeg nie da VW en bmw slecht zijn ge , zeker nie , da zijn ook goede otto's , der zijn zelfs geen slechte otto's naar mijn gedacht alleen maar slechte chauffeurs zeg ik.
wa ik alleen betreur is da sommige merken en stempel opgedrukt krijgen terwijl andere teren op een reputatuie van vroeger , da ziede mooi op de meetings zunne, als de keuring komt ge en der staan 5 italiaantjes op een rij met daarachter en golf awel dan lopend ie straal voorbij recht naar die golf , en da frustreerd soms zunne, terwijl ge er ook u tijd en ziel in steek maar dan zowa in de verhoek geduwt wordt , gelukkig zijn er sommige meetings ( imt , maasmechelen ) die redelijk prof. keuren en een aparte klasse hebben voor nen italiaan :D :D
i know what you mean!!!! enne ik moe u gelijk geven ze jay!!!!
zo simpelweg begon ek tegen mijn vader van alfa zijn eerste reactie: slecht!!!! ma ik zei da ze nie mer gelijk vroeger zijn, en et was gedaan!!!!
da is indeed het hatelijkste aan auto's, de reputatie, alhoewel et ook belangrijk is ze!!!!
greetz
glenn
idd
maar ik neem ze simpel weg ne keer mee op een ritje met mijne alfa 156 , meestal herzien ze hun mening dan , zoals mijn schoonvader ge die had vroeger ( 20 jaar geleden ) nen fiat gehad en veel miserie mee gehad en was dus anti alfa , ik zo van ok we doen een ritje , k'moe zeggen ie was onder den indruk , wilde dan ook ne keer zelf rijden en kreeg er precies nie genoeg van , :D :D meteen is zijn menig veranderd , nie meer anti maar pro nu , ie vindt het zelfs jammer dat ie nu nen a4 cabrio heeft van 2 maanden oud , moest ik da eerder geweten hebben ge zegt ie ,.......maar ja
Glekke@320d
03-01-03, 05:26 AM
Ik denk dat ge die reacties te denken hebt aan uw eerste post: "VW's en BMW's verslagen aan het rode licht". Kwestie van de mensen op stang te jagen. ;)
Het zal wel afhangen van het manneke achter stuur, zoals altijd.
Maar dat neemt niet weg dat die alfas inderdaad vree schoon machienen zijn (zeker de 156). Met welke versie hebt ge gereden: de 147 of 156? Hoe was het koppel gespreid?
Dien audi: welk model was het? En was het een handgeschakelde?
t'was nen 156 multyjet 1.9 jtd , met da verslaan bedoel ik da we vanaf nu ook tegen 150 pk zitten ge waar da vroeger 105 en 115 was :D
en die a4 cabrio was nen handgeschakelden , is trouwens al 3 x terug naar audi gegaan met vermelding "luie motor" iedere keer rapport terug van duitsland : motor in orde :rolleyes: :rolleyes: t'zal het gewicht zijn zekers:p
bctmember
03-01-03, 06:39 AM
fiat&alfa is idd als eerste gestart met de commonrail diezels
maar na nen tijd zijn ze gestopt met de verdere ontwikkeling
en VAG op hub principe verder gedaan en verbetert...
maar fiat was wel eerst
dan de meetings daar hedde deels gelijk in da ze ni naar de italian kijke
sterker nog ze kijke alleen meer naar de extreme gevalle
enja fiat draagt nog steeds een bekke ne slechte naam meer
door vroeger
maar ik ken een aantal mensen die nooit meer geen fiat of alfa meer kope door te vele stukke aan de wagens
maar die geldt voor alle merken
tot mijn besluit ik vind de alfa sportwagon ne zalige auto
maar zal verlopig bij mijne seat blijve
Clio2ke
03-01-03, 07:49 AM
Ik ga eens uit ondervinding spreken nu hé. We hebben thuis op het moment ne citroën saxo(standaard), ne clio 2.0 16V Sport (cupuitlaat, cupcomputer), ne Chrysler 300M(standaard) en ne Subaru Impreza 218pk(dumpvalve, remap, aangepaste turbodruk, uitlaat, alles goed voor een dikke 270 pk), Fiat Barchetta en enkele oldtimers van alfa. Ik moet zeggen dat we serieuze italiancarfreaks zijn. De recentste die we hebben gehad : Alfa 147 1.6 van 120 pk, Alfa 147 1.9 JTD, Alfa 156 2.4 JTD sportswagon selespeed, Mercedes E220CDI. Mijn vader heeft garage dus daarom hebben we al veel wagens gehad hé. Op mijn werk rijd ik al 4 jaar met VW TDI, paar jaar met Skoda TDI en onlangs ook Ford. Ge hoort er mij zeker niet over stoeffen over de TDI motoren, want we hadden met de 90 en 100pk versies constant problemen (luchtmassameter, alternator, …) maar toen kwamen de 110, 115 en 130 pk’s en die zijn stukken beter. Buiten luchtmassameter weinig problemen mee.
De Mercedes is VOOR MIJ veruit de minst soepele. Ook al zijn we serieuze italianfreaks, de Alfa’s hebben we 6 maanden gehad tegen de zin. De 2.4 had wel extra gewicht tov de 147, maar kon langs geen kanten mee. De 147 benzineversie 120pk was qua rijden absoluut de beste van de drie. In alle geval maakten ze ons alle drie depressief. Als ik daartegen de Passat 130pk rijd moet ik zeggen dat deze wagen veel prettiger aanvoelt en absoluut niet moest onderdoen voor de 1.9 JTD en zeker niet voor de 2.4JTD sportswagon. Ook al ben ik zeker niet VW- of zelfs dieselminded. We hebben de Alfa’s dus vervangen door de Subaru en zeker zonder zpijt. Mijn Clio gaan we nu zeker vervangen door ne Leon TDI 150pk. Hopelijk een goede keuze. Ik breek hier dus zeker niks af, want van alle wagens die we al gehad hebben durf ik gerust alle slechte eigenschappen opnoemen. De enige wagen die we nu momenteel 2 jaar zonder problemen hebben is de Chrysler 300 M. Daar is werkelijk alles op en aan waar je bij andere merken stukken van mensen moet neertellen. De 300M is ook redelijk goedkoop, maar zeker één van de beste wagens die hier al over den beton gereden heeft.
Dat VAG ook naar de commonrail gaat zal volgens mij toch niet echt voor direkt zijn, mits ze met een 2.0 TDI op de proppen komen in maart en er ook al geruchten over een 2.7 TDI de ronde doen. Er zal dus zeker nog toekomst in de tdi zitten.
Dan het punt dat er geen slechte wagens zijn, maar alleen slechte chauffeurs, daar ben ik zeker niet mee akkoord. Als gij met nen alfa 1.9jtd naast mij met ne 1.6TS staat en we vertrekken beiden rustig. We rijden 20 in 2de versnelling en gij geeft volgas, dan ben ik uiteraard gezien. Da liegt dan zeker al ten eerste niet aan de chauffeur en ook niet aan de slechte auto hé. Er zijn uiteraard wel mensen die niet goed kunnen rijden, maar dat hangt ook veel van de wagen af zene. Neem nu bv. De Clio Sport. Koning stoplichtsprint en autostrade. We hebben hem naast vanalles gezet wat we hier al getest en verkocht hebben (bmw 320d, 330d, 320i, 328i, 525d, 730d, 740i, Mercedes 320 CDI, Volvo T5, Astra Turbo, OPC, Citroën VTS, Audi TT 180pk, Golf TDI 150pk, Impreza 218pk …..) Telkens was ie ze te snel af in de sprint. De 328i en de 740i waren vanaf de 90/uur sneller en van deze lijst waren enkel de Volvo T5 en de Impreza vanaf de start te hoog gegrepen. Dit getest op een loodrecht stuk weg van 4 kilometer en door mensen met echt ervaring in het rijden. Zet hem daartegen in de stad met veel kanten en hoeken met gewone sportieve chauffeurs in beide wagens en ge ziet de Turbodiesels zo in uw gat plakken. Ge moet al ne serieus goeie chauffeur zijn en zeer onverantwoord rijden om met de snelle benzine de TDI los te rijden op zo’n korte stukken niet-rechte stukken. Ge geraakt ze met de Clio enkel kwijt als ge constant in eerste blijft rijden, maar dan schiet ge met zo’n snelheid vooruit dat het absoluut onverantwoord en onmogelijk is om in een stad waar ge 30 moogt nog veilig te rijden. Dan zeggen de diesels natuurlijk ziedet wel se da we rapper zijn dan de naft of ziede wel da diene ni kan rijden. Iedereen weet dat td geweldig koppel heeft, dus dat verklaart al veel. Het zijn dus gewoon ook de omstandigheden die ook rol spelen. Als ik bv. tegen iemand wil sprinten op een stuk waar ge 90 moogt, dan ga ik ook werkelijk maar max tot 100. Dat ze mij dan voorbijgaan voelen ze zich goed en onoverwinnelijk, maar dat is zeker niet omdat ik niet kan rijden hé, maar gewoon omdat ik net dat ietsje meer verantwoordelijkheid ga nemen of net dat ietsje meer schrik heb om geflitst te worden. Dat probleem heb ik niet met een TDI of een JTD, die is veel gemakkelijker te rijden in moeilijkere situaties.
Voor ge mij dus attakeert nu : Dit is echt MIJN mening en ik heb dat zeker objectief gedaan. Ik ben dus absoluut meer italian dan vw minded, maar als het op de dieselmotoren van vandaag aankomt ga ik voor VAG. Ik heb hier ook geen reklame proberen te maken voor de Clio, want het is voor mij niet meer of minder dan een wagen zoals eender welke andere die ik gehad heb. Ben dus zeker niet renault freak. Ik zeg gewoon objectief hoe ik de dingen ervaar en voor mij is voor de sprint gewoon de Clio de max. Lekker grommen in de hoge toeren. De dag van vandaag echter opteer ik meer voor de TDI omdat ie op korte stukken zeker vrij snel is, perfect handelbaar en zuinig.
dat van die 300M kan ik beamen we hebben der thuis ook ene staan.
Alles op en aan voor een prijs waar ge zelf kunt mee lachen.
Maar die doet niet mee in vergelijking tussen Dieselmotoren hé.
(BTW den onze is nen 3.5 v6)
De italianen zijn wat mij betreft veel sportiever in look dan de Duitserkes.
Maar als je op termijn gaat kijken dan kan je van je duitser veel meer geld krijgen dan van de italiaan.(in overname)
Ik ga mij niet uitspreken over motor en rijgedrag ik heb nooit met een Italiaanse diesel gereden, maar ik heb met mijn Golf al 80000km gereden in 2 jaar en heb geen seconde problemen gehad, ....met niks!(en hij is gechipt, en hij heeft geen einddemper meer...etc)
Hier op het werk is een collega en die rijdt met een 146 1.9jtd, 20.000km op jaarbasis en die heeft al 4 keer de garage gezien voor motorproblemen . Dit ligt niet aan zijn rijgedrag(hij is heel rustig) Tis ne 40+'er.
Daar heb ik dan toch ook mijn vragen bij....
@ pioux ; die 146 had nog geen commonrail ge .
kwa zuinigheid moek toch zeggen dak ook uit ondervinding spreek zunne, heb met 1 ford mondeo 90pk 2 mercedes vito110 pk 3 renault megane 90pk 4 bora 130 pk een tijdje gereden en moe zeggen kwa zuiningheid komt de mondeo toch op de eerste plaats zunne, en de bora op t'laatste , die bora daarmee kon je slecht 450-500 km met nen bak doen terwijl ik met de mondeo toch makkelijk 800-900 km kon doen , en nu mijn alfa verbruik zowat 5-6 liter dus nog altijd ver onde den bora die rond de 10 was.
en wa dak bedoel ik "slechte chauffeurs " da zijn van die mensen die afkomen "das slecht zunne na 100 000 heb ik al kosten " maar ze zeggen der wel nie bij da ze in plaats van de motor warm te laten lopen direckt optrekken tot in't rood :rolleyes:
en dan nog zo'n verhaaltje " ene op mijn werk kwam naar mij met het volgende " met wa ik nu weet moek nooit nen alfa hebben " , waarom , zijn vriend heeft een 156 2.0TS wel nu er is een torsiestang kapot , "en da kon toch nie zijn " , da vindt ik dus dikken bulshit ge
want moest ge weten die torsiestang is nie van het merk alfa , misshien worden alle torsiestangen door 1 fabricant gemaakt , wie weet ,maar dit is toelevering en zeker nie de schuld van alfa , maarja t'imago zekers :mad:
Originally posted by jay
moe zeggen kwa zuiningheid komt de mondeo toch op de eerste plaats zunne
Standaard gaan die 90pk mondeos dan ook geen klote vooruit hé.
Bij doet em 12l/100km (na wat sleutelen om redelijke prestaties te krijgen). Ik doen nog maar 400km met nen bak (50l) nu.
is idd een wat zware wagen voor een 90 pk maar kwa verbruik was die tch ongeloofelijk zunne, hebben die mondeo trouwens nog altijd heeft nu al 255 000 km op de teller en echt start nog gelijk nieuw en nog nooit kosten aan gehad,
zeg mannekes als ge super rappe otto wilt moeten naar nen naft gaan ge :D
@Jay:
Da klopt wel. Das omdatta made in belgium is dieje wagen. Daar rammelt nie veel aan, da roest nie en da start altijd en die motorblokskes kunnen wel wat verdragen... Ik geloof zelfs dat ford daar reclam rond maakt iets in de trand van "engineered to last"... tja onkruid vergaat niet he ;)
Ik heb den indruk zelfs dat hoe harder ge die motor trashed (natuurlijk wel warm rijden en laten nadraaien) hoe minder problemen dat ge hebt, als ge daarentegen daar heel rustig mee omspringt is der alle 5 botte iets aan! (slecht nieuws voor al die bompa's die dermee rondbollen mee hunne schapenwol over 't stuur en de zetels)
Maar inderdaad, standaard is het verbruik redelijk laag en voor de meeste mensen (non-carfreaks) is dat al wat telt.
BTW Jay, waarde gij dat die op maasmechelen 100m verder stond tussen al die ander italiaanen en nog een klapke zijt komen slagen met mij over de mondeo? :) If not, nevermind!
euh over daé verbruik van den bora TDI 130, die 500km met nen bak da's toch wa overdreven ze.
De mensen die mij kennen weten hoe ik rijd, is't ni pioux :p
en ik haal der toch 650km uit en als ik me inhoud 700.
verbruik ligt meestal rond de 7.8liter en al sik op't gemak rijd 6.7
en als ik echt braaf zit te toerne op de snelweg tegen 120 per uur doet hem 5.9liter op 100.
Ik hebd er nu 22000 bewogen kilometers opzitten zonder 't gewicht van den ice, der zal dus wel wa bij komen met da extra gewicht da ik meesleur.
als ijskoe 650 km met nen tank kan bollen dan moet de rest minstens 100 km meer kunnen rijden...
zijnen bora drinkt diesel zoals een koe water....
van daar ook zijnen NICK hé :D
op boordcomputer zit ik nu aan 8.7l/100 Km , uitgerekend 11.8l/100 Km
ik doe ongeveer als ik hele bak aant vlammen ben geweest 600/650 Km , wat inhouden 700 Km , lange afstandrecord van me is 810 Km maar dan was hij grat leeg (tank van 72 Liter diesel toen 71 L getankt)
maja , al dat extra gewicht en de Quattro zijn allemaal factoren die verbruik doen stijgen maar momenteel is diesel nog 40 % cheaper dan naft dus :)
@Clio2ke
Er was dus eerst de TDI 90 pk en de 110pk niet de 90 en de 100pk.
100, 115, 130, 150 zijn allemaal pompverstuivers....
90 en 110pk niet.
Clio2ke
07-01-03, 07:52 AM
Zo heb ik het ook niet bedoeld. We hebben eerst alleen de 90 gehad en dan de 100. Dit is dus de volgorde waarop ze zijn binnengekomen op het werk. Omdat er problemen mee waren hebben ze dan nen okkazie 110 geprobeerd en omdat dat veel beter presteerde tov van de 100 (echt serieus verschil) hebben ze enkele 115tjes en een 130je besteld. :p
Originally posted by Havoc
@Clio2ke
Er was dus eerst de TDI 90 pk en de 110pk niet de 90 en de 100pk.
100, 115, 130, 150 zijn allemaal pompverstuivers....
90 en 110pk niet.
weet iemand hoe het komt dat een 150 meer het geluid van een 110 maakt..
wat ik bedoel ist volgende..
een 110 maakt een zwaardere dieselronk dan een 115
(allicht door pompverstuivers)
maar het geluid van een 150 leunt dichter aan bij dat van een 110 dan bij dat van een 115-130
Hmm, ik peis dat er heel veel afhangt van hoe goed ge bij nen bepaalden auto past. Er bestaat nu eenmaal niet zoiets als "de beste diesel". Zo rijd ik super-graag met de Bora van IJskoe, ma elke keer wordt ik depresief van da gigantisch turbogat, iets dat de italianen ni hebben. Da turbogat + ne lompe ASR zorgen er in mijn ogen voor dat ge met die Bora bijna nooit echt goe wegkomt in slechte condities. Oftewel moteur dichtgeknepen door de ASR oftewel doorpatineren door da plotseling vrijkomen van koppel. Langs den andere kant hebde door da turbogat ook een hardere "duw" in de rug, wa ook wel tof is.
Ge moet ma weten wa u het meest aanstaat. Veel testritjes maken denk ik.
Kwa betrouwbaarheid moet ge niemand voor de zot houden, elke moderne auto is betrouwbaar en elk merk laat hier en daar wel is een steek vallen. Alfa draagt nog steeds zijn oude immago mee dat al meerdere jaren totaal ni meer van toepassing is. Maja, ge weet ook dat ge van een imago ni snel afzijt. Langs den andere kant gaan bij VW de LMM's kapot aan de lopende band en toch behouden ze het imago van degelijk te zijn.
Feit is dat Alfa nu momenteel de meest moderne diesel heeft en het is afwachten op wat VAG daar tegen over gaat zetten. Ma in mijn ogen is het geen vete, cc's opdrijven en meer pk's ontwikkelen zonder technische inovatie. Slecht bezig in mijn ogen.
En waarom praat er niemand over de nieuwe tdci en Dci van respectievelijk Ford en Renault (zitten ook in mitsubishi)? Ook erg lekker rijdende diesels die veel beschaafder zijn dan de momenteel populaire TDi. Zo ne Focus met een 130 pk tdci moteur is ni om mee te zeveren. En mijn proefrit met de Mitsu Spacestar diesel 102 pk was ook serieus indrukwekkend. Super-smooth en heeeeeel kort op het gas hangen. Kwa rijgemak een pracht van een motor.
Hihi, ma ik rijdt toch lekker rodn met naft :D
deevious
17-01-03, 06:45 PM
@Orbit
Focus met 130pk TDCi bestaat niet. De common-rails op Focus zijn 100 en 115pk sterke 1.8 liters. Bij de Mondeo gaat het om 2.0 liters, die 115pk dan wel 130pk leveren.
Maar er zijn idd nog alternatieven.
1. Renault heeft nu een 2.2 diesel die 150pk levert. Hopelijk komt deze later naar de nieuwe Mégane. Voorlopig is hij voorbehouden voor de grotere modellen.
2. BMW heeft al een tijdje een 150pk versie van haar 2.0 common rail motor. Wel oppassen met de nogal fragiele turbos (mogelijk ondertussen opgelost)
3. Alfa Romeo heeft zopas een 16V versie gereleased van haar alombekende 1.9JTD (de eerste common rail diesel ter wereld) en deze levert 140pk zowel in de 147 als in de 156
4. De nieuwe Volkswagen Touran krijgt als eerste de nieuwe 2.0 16V turbodiesel van de VAG groep. Voorlopig 'slechts' 136pk, maar hier zal later voor de Golf V wel heel wat meer uit geperst worden.
In alle bovenvermelde wagens ligt het koppel boven de 300Nm. Meer dan de moeite dus.
Ik persoonlijk vind de kick van de turbo super. Je trekt rustig op, schakelt naar 2de en laat de toeren klimmen vanaf 1500rpm. Je hoort de turbo luidruchtig opspoelen. De wagen begint serieus te trekken, je wordt stevig naar achter geduwd in de zetel en dan ...
booooiiiing en je nek wordt krachtig naar achter getrokken. En dan nog eens hetzelfde in 3de ... en in 4de ...
Hhhhmmm dieselpower!!!
@ orbit ; k'geef u volledig gelijk i.v.m met dien turbo , nu iedereen zijn keuze over hoe de auto zich moet gedragen ge , maar sommigen denken da nen anderen zijn menig slecht is , als ik zo soms zeg ik rij met een alfa dan is in 90% het antwoord " met wa jij wil rijden " just of ik ben dom en een alfa een slechte wagen ?????
p.s. vorige wagen was een ford en was idd plots schoot dien turbo rond de 2500 aan en vlam ie was weg :p nu trek da in een schone curve en constant , :D
maar aan de VW manen , , geef toch eerlijk toe dat de huidige ontwikkelingen slecht verbeteringen zijn van een huidig concept , ok mag dan wel een goed concept zijn maar stilstaan = achteruitgaan , een revolutionare motor moeten ze ne keer proberen , of zijn ze daar in duitsland te bang om een riscio'tje te pakken :D :D :D :D no offence zunne
deevious
17-01-03, 11:23 PM
Zie punt 4
En dan ook nog dit. Waar heel wat fabrikanten hun toevlucht tot de common-rail technologie zochten, ontwikkelde Volkswagen (ism Bosch) de Pompinjectie. Twee verschillende benaderingen met een gelijkaardig resultaat. Betere prestaties, lager verbruik. Maar als je naar de basis(motor) kijkt, dan is er niet zo veel verschil. In beide gevallen (zowel common-rail als pompinjectie) gaat het om bestaande motoren waar deze technologie bij geplaatst is.
Originally posted by jay
p.s. vorige wagen was een ford en was idd plots schoot dien turbo rond de 2500 aan en vlam ie was weg :p
Om over die verschrikkelijken turbo lag nog maar te zwijgen.
ja ok maar voor da alfa die common rail had habben ze een mottige diesel in hun gamma toch hebben ze het over een volledige andere boeg gesmeten en iets volledig nieuws ( zo als ge ) uit de grond gestampt met succes dan nog , den 156 jtd was dan ook niets voor niets "car of the year " :D :D
nuja zal een eeuwige strijd blijven zeker italianen tegen duitsers:p ieder zijn goesting ge , maar ik zeg altijd rij eerst met nen auto en vel dan een oordeel , , ik heb reeds met modeo , golf , vito en primera gereden en bij mij blijtk nu den afla het best te passen se , , bij een andere zal da maybe de golf of zo zijn ge . begrijp me nie verkeerd ge ik zeg nie da ze slecht of zo zijn ge, maar heb wel al gezien op vele topic als ge iets vertelt over nen diesel da de duitsers ( in de meerderheid ) daar dan opspringen precies of ze voelen zich aangevallen . nu were ge wilt bewijzen da de TDI beter zijn dan de JTD terwijl ge nog met ene gereden hebt ge , jammer vind ik da , ik wou gewoon dien topic starten om jullie in te lichten :rolleyes:
deevious
18-01-03, 01:10 AM
Jay, als je het tegen mij hebt, dan denk ik dat je me verkeerd begrijpt. Ik vel helemaal geen oordeel over Duits versus Italiaans (btw BMW en Mercedes zijn allebei Duits en gebruiken ook common-rail). Het enige dat ik hier wel even wil ontkrachten is wat jij zegt met betrekking tot het oh zo revolutionaire aspect van de common-rail. Dit systeem is echter niet meer of minder revolutionair dan de pompinjectie van VAG. Het is gewoon een andere benadering met hetzelfde doel. Namelijk de brandstof onder zeer hoge druk en heel precies in de cylinder te brengen.
E, idd zoals je zelf ook zegt, ieder zijn keus. De mijne is een compacte turbo benzine, maar ten gevolge van belastingen, brandstof- en verzekeringsprijzen vind ik dat in België weggesmeten geld. Hetgeen daar dan het dichtste bij in de buurt komt is voor mij de TDi (rode T rode D rode i).
Eigenlijk, nu ik je replys zo herlees ben jij hier de enige die een ander merk zit 'af te breken', nl. door te insinueren dat de door VAG gebruikte technologie minderwaardig is...
ba nee geen kwaad woord over VW ik zeg al niets meer heb gewoon ge het voel ik stel nen topic op en daarop reaties , VW doed beter , mijn 320 doed beter,ik ben nie voor nen italiaan .....direckt afbreken zeg ik daar tegen , de einige die een naar mijn gedacht slimme reactie doed is a3ke die toegeeft da ze aan de limiet zitten met nen 1.9 bij vw en al die andere beginne direckt over nen 3.0 nen 2.8 , hallo ik geef gewoon aan da ze nu met nne 1.9 jtd ook bijna aan 150 zitten ge das al
damme
deevious
19-01-03, 12:48 AM
Nopez limiet is nog niet bereikt. Hangt gewoon vanaf hoeveel investeringen ge zelf wilt maken. VW en Alfa gebruiken allebei hun motorblok in de racerij. Voor lange afstandsracen zit het vermogen dan iets over de 160pk. Voor kortere races (iets meer dan een uur) heeft VW UK een blok dat over de 200pk levert en een dikke 400Nm. Ze zouden nog hoger kunnen gaan, maar met de huidige kwaliteit van brandstof levert dat veel te veel roetuitstoot op. Ze hebben het blok al getest to 250pk.
Bij het Alfa blok moet dit mi ook mogelijk zijn, maar daar heb ik niet zo veel info over.
klopt.. de Bora waarmee Fanny Duchateau rijdt in de procar had een 160 pk... maar zou voor sprintraces tot 205 pk kunnen gaan..
De buggy waarmee Kleinschmidt en Henrard de Dakar rijden heeft een kleine 220 pk (1.9 tdi)
Bart 147
25-10-04, 01:06 AM
Even dit nog eens onder het stof uithalen.
De 1.9 jtd zit momenteel aan 150pk onder de motorkap van de GT.
voor 2005 houd alfa de 1.9 jtd op max 150pk
De 2.4 jtd gaat naar 200 pk
In 2006 komen de 1.9 jtd's met max 200pk.
De toekomst ziet er mooi uit.
De krachtigste benzine motor zal in 2006 uitkomen onder de vorm van alfa TZ3. Daarvan worden op zen minst 25 stuks van gebouwd voor de fia sgt competitie. (achterwielaangedreven) 6.0 V12 met 650pk (ferrari motor??)
De krachtigste alfa die volgens mij wel gaat uitkomen voor op de straat zal de brera spider worden. Een 4.2 V8 met 400 pk.
De 8C die eerst wel en nu blijkbaar helaas niet uitkomt heeft dezelfde motor maar dan met 480 pk
Thx for the toppic Jay. Heb er van genoten.
bart
gisteren mee gereden en was echt onder den indruk zunne, amai amai , naar ginder gegaan met een audi 2.4 i maar die kon er zelfs nie aan tippen aan de 1.9 jtd
weet wel wa mijn volgende diesel zal worden ,hehehe de bmw's en de VW zullen opnieuw verslagen worden aan de lichten
checck it out
http://www.alfaromeo156club.nl/diesels/rasechte_sportdiesels.htm
hahaha, ik doe bijna in m'n broek van't lachen :p
Laat ma komen :cool:
A4_OBD 0-200 (http://users.telenet.be/copilotgirl/Films/0-200.wmv)
0-100: 6.48s
0-200: 28s
Audi A4 1.9TDi 130pk/285nm @ +200pk/+480nm
Atlantis8000
26-10-04, 11:25 AM
@A4_OBD : Ben echt onder de indruk van je filmpje. Die A4 gaat er goed vandoor ! Sterk !
Webmaster
26-10-04, 11:44 AM
is wel al 2j geleden he dat em dat gezegd heeft :)
@atlantis: Thanks ;)
@webmaster: mijn wagen is ook al meer dan 2j oud :o
Atlantis8000
26-10-04, 12:52 PM
@Webmaster : Gezegd is gezegd !!! :D
Webmaster
26-10-04, 02:57 PM
@Webmaster : Gezegd is gezegd !!! :D
bullshit he :) Ik kan ook lopen zeggen "hoi hoi hoi ik heb 90pk" inmiddels rij ik met ~220pk in mijn wagen. Klein detail we zijn 2j verder en ik heb ondertussen al 2 andere gehad.
In die tijd hebben de tuners software kunnen beter maken, zijn er nieuwere krachtigere motoren ...
bullshit he :) Ik kan ook lopen zeggen "hoi hoi hoi ik heb 90pk" inmiddels rij ik met ~220pk in mijn wagen. Klein detail we zijn 2j verder en ik heb ondertussen al 2 andere gehad.
In die tijd hebben de tuners software kunnen beter maken, zijn er nieuwere krachtigere motoren ...
was da nu voor zever... Ik heb dezelfde wagen al meer dan 2j incl. die tuning :rolleyes:
Per Sempre
26-10-04, 05:30 PM
was da nu voor zever... Ik heb dezelfde wagen al meer dan 2j incl. die tuning :rolleyes:
Het ging volgens mij wel over zijn persoonlijke situatie... 't was een vergelijking ;)
incl tuning?
ik dacht het niet
Kan dat van 130 pk naar +200 pk gaan? Tis maar een vraag, maar der 70 pk bijzwieren gaat dat zomaar.
toledopower
26-10-04, 09:30 PM
Als het zo is dan zou ik da wel eens willen weten heb ook den 130Pk zal al content zijn met rond de 160 PK ma 200?
mvg
chris B
Kan dat van 130 pk naar +200 pk gaan? Tis maar een vraag, maar der 70 pk bijzwieren gaat dat zomaar.
met de nodige brokken gaat da ja :)
met de nodige brokken gaat da ja :)
welke brokken? :rolleyes:
Da gaat ja, maar is niet voor alledaags mee te rijden hoor. Ik kan switchen tussen mijn orig. programma en racechip dus dit is wel aangeraden ;)
Bart 147
27-10-04, 12:17 AM
Maar goed ook dat je kan switchen. Al die blutsen in de capot van de cilinders die er tegen zijn gevlogen is maar niets he? :D
Volgens mij is het te veel maar als het niet voor alledaags gebruik is kan je de schade nog beperken.
Atlantis8000
28-10-04, 11:07 AM
@A4_OBD : Waar is die van u gechipt ? En hoe gaat dat in zijn werk om die 2 programma's erin te krijgen ? Kan je switchen terwijl je aan het rijden bent ?
incl tuning?
ik dacht het niet
ik dacht het wel :D
@A4_OBD : Waar is die van u gechipt ? En hoe gaat dat in zijn werk om die 2 programma's erin te krijgen ? Kan je switchen terwijl je aan het rijden bent ?
gechipt bij GD Sport en obdtuning.org
Je kan enkel switchen als de motor af staat en mbv vagcom (laptop) ;)
FastBeemer74
29-10-04, 11:05 PM
Dat zal wel de nodige koppelingen, versnellingsbakken en eventueel aandrijfassen vreten, of vergis ik mij?
welke brokken? :rolleyes:
turbo... .
Mja... lachen is gezond, maar dat artikel gaat over standaard diesels en als ge dus wilt vergelijken moet ge da met uw standaard afstelling doen hé (waar ge blijkbaar dagelijks mee rondbolt aan de verdere replies te zien). Geeft mij toch maar zo nen JTD zenne. Veel soepelere loopcultuur dan TDi.
PS : filmpke valt niet meer te downloaden, blijkbaar... EDIT : werkt al terug zo te zien. :)
turbo... .
Eerst u tegoei informeren vooraleer ge zomaar dinges post he.
Was met 44° circuittemperatuur. Turbo overhit geraakt alsook de turbo van KCT, Joeri (std 100pk Ibizatdi) en bmw320 (std 320d). Dus dit had helemaal niks te zien met de tuning, wel met het té hete weer ;)
Ik rij nu sindsdien met nog hogere drukken rond en er was (bij vorige inspectie) geen mm slijtage te zien :D
Dit om effe duidelijk te maken.
ik dacht het wel :D
obdtuning.org zeg je... bestond 2 jaar geleden zelfs nog niet..
hoe kan je wagen daar dan al 2 jaar getuned zijn?
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.