View Full Version : EGR klep bij VAG TDI
Lord Tom
29-12-02, 01:13 AM
'k ben met het rondschuimen op internet de volgende discussie tegengekomen. Het is een redelijk lang topic, maar voor de TDI-bezitters interessant denk ik.
http://www.slook.nl/corrado/main_frames.php3?bottom_mode=1&fake_stat=4&option=1&forum_id=238761
Het gaat om het afdichten van de EGR-klep (??) bij TDI-motoren van VAG. Dit zou veel beter zijn. Deze klept zou verontreinigde lucht (lees uitlaatgassen) in je luchtinlaat sturen waardoor de aangezogen lucht sterk vervuild wordt. Gevolg: aanzielijk vermogenverlies (o.m. door roetaanslag) en meer rookpliumen bij't optrekken.
Heeft iemand hier al ervaring bij of er van gehoord??
Zou dit effectief beter zijn?
Greetz, The Lord
Hmm,ff experts laten spreken hierover,anders is het wel best interessant
Greetz Stijn
elk onderdeeltje aan je motor is gebouwd en berekend , nu ben ik geen expert maar iets dat dient en ontworpen is voor je motor afsluiten , uh uh
Lord Tom
29-12-02, 06:38 AM
weet ik wel a3ke, maar 't is toch een post die aan het denken zet. 'k ben wel es geďnteresseert naar de reacties van de kenners.
'k weet dat het een lange post is, maar 't is echt de moeite hem helemaal te lezen. Dan weet je waarover het gaat. Er wordt zelfs door verschillende mensen beweert dat ze standaard vanuit de garage vaak dat klepke de mond snoeren. Anderen laten het nadien doen.
Ik citeer:
<< Ik heb verschillende tdi's in onderhoud waarvan er een stel getuned en ik maak standaard de egr klep dicht.... >> einde citaat
idd
pfff
serieuze stukske tekst..
experts opinion wanted!!!
E46-320d
29-12-02, 10:47 AM
De EGR-klep zit erop om aan de uitlaatgasnormen te kunnen voldoen => weghalen kan verhoogde uitstoot en daarbijhorende probs geven voor keuring .
Vermogenverlies door EGR-klep : ik denk het niet want de EGR is enkel actief bij deellast (lage motorbelasting) , dus enkel als je toch weinig prestaties vraagt doordat je weinig of geen gas geeft .
Je kunt normaal enkel maar problemen (vermogenverlies) hebben als de EGR-klep vastzit in bep stand of niet goed meer afsluit ; dit zou door 2 zaken kunnen komen :EGR werkt bina nooit omdat je voordurend topprestaties vraagt of EGR werkt veel te veel omdat je rijdt als een bompa en dus nooit eens goed doorrijdt eventueel nog eens gecombineerd met mindere brandstofkwaliteit (met veel zwavel) .
Lord Tom
30-12-02, 01:43 AM
dus eigenlijk is het beter? Want je zuigt verontreinigde lucht aan bij deelgas (je geeft bijlange niet altijd plankgas). En die roetaanslag krijg je dan zowieso! (meer of minder afhankelijk van je rijstijl), wat je op den duur vermogen kan kosten + je hebt een minder zuivere verbranding (er wordt geen 100% zuivere lucht aangezogen) + meer rookpluimen
Nu, zoals je aangeeft worden uitlaatgassen op die manier zuiverder (minder zware metalen enz.), kwestie milieunormen.
Maar voor de keuring is daar een mouw aan te passen zoals ze in dat topic ook aangeven. Nl. zorgen dat je geen onomkeerbare wijziging doet. M.a.w. zorgen dat ge voor de keuring die afsluiting weghaalt. Je zou bv. dat toevoerslangske kunne toeplooien en der dan een stripke rond doen. Dan is ook dicht. En voor de keuring weghalen.
Of ben'k mis in m'n redenering? Heeft iemand dit gedaan?
E46-320d
30-12-02, 05:18 AM
Ik heb vroeger een gast gekend met een redelijk heavy gemotortunede Volvo Turbo benzineslurper .
Om bij max turbodruk en vollast nog voldoende rijk mengsel te hebben stond de carburatie veel te rijk voor deellast en nullast , daarom had hij de aansluiting vd EGR-klep op de uitlaatcollecteur losgemaakt en afgedicht en op de EGR-klep een klein luchtfiltertje zoals ze bij sommige kelken leveren om op de carterventilatie te plaatsen .
Zodoende werd zijn veel te rijke mengsel bij lage belasting wat verarmd dooradt er via zijn EGR zuivere lucht werd aangezogen .
ff een copy paste van een private comunique tssn junni en mijzelf (is nogal lange goede uitleg)
hoe reageer je feitelijk op dat EGR klep gedoe ?
heb daar eens over gesproken met mijn mechanieker en die vertrouwde dat boeltje helemaal niet .
heb hem dat topic met uitleg voorgeschoteld en hij heeft EGR eens opgezocht , idd dat zuigt dan vuile lucht aan maar waarom en dit is leuk te weten .
op hoge belasting heeft je turbo/motor die extra lucht onder die grote druk nodig
afsluiten gaat je motor armer maken aan lucht want die lucht word dan niet in je motor gepompt door de EGR klep .
al is het vuile lucht nogmaals , je hebt die massa extra lucht met die grote druk nodig om je motor te laten presteren
jij hebt deze klep ook al toegemaakt zeker ?
resultaat op lange termijn , verbrande kleppen en dergelijke door te arm aan zuurstof te gaan rondvlammen (goed doorrijden dus wanneer die EGR zou moeten werken)
dus tot conclusie , ze in werking laten is niet goed maar buiten werking stellen geeft je later nog veel meer en kostelijkere problemen dan ze te gebruiken .
PS : stond op punt de mijne af te koppelen en vroeg raad om da plastieken "deksel" eraf te pakken wat de interresse van mijne maat dus hoog deed oplopen , al een geluk voor mij
Lord Tom
31-12-02, 01:26 AM
@ E46-320d >> als je theorie klopt zou het dus beter zijn daar een filterke op te zetten i.p.v. afsluiten. Bij de moderne motoren wordt dat wel allemaal elektronisch geregeld, maar ook bij deze motoren zal dat ook wel zo zijn zeker.
@ a3ke >> die post van E46-320d geeft daar de oplossing al voor, nl. slangske loskoppelen (en dichtmaken) en op de opening naar de klep een klein luchtfilterke zetten. Zo wordt ook altijd voor't juiste mengel gezorgd, maar dan zonder dieje vettige roet in!
Er komen erg weinig reacties:rolleyes: . Blijkbaar heeft (bijna) niemand hier ervaring mee.
Nochtans zou 'k nog wel es wat meningen willen horen, want nu begin'k het toch wel te overwegen. 'k doe redelijk veel korte verplaatsingen ('k woon dicht bij't werk) en aangezien de motor dan nooit helemaal warm wordt kan'k dan ook nie doortrekken.
'k ga denk ik bij gelegenheid m'n garage daar es mee lastig vallen ;)
Greetz,
The Lord
bctmember
31-12-02, 01:48 AM
tis ni voor reclame te maken
maar ik heb het ook op een ander forum gezet
kwestie van alle reacties te verzamelen
http://tuned-belgium.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5908&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=bb8e52200b83d6cd39b65bb897dd8386
zal maar eens copy pasten vanop ander board naar hier de boel en laatste post dat ik doe ivm dit topic
heb juist uurke me mijne maat (mechanieker) liggen babbelen
sluitelpunten zal ik ff neerzetten , """ is citaat ....
-"bij problemen met stilvallen , roken , raar doen is dat eerste wat we VERVANGEN is die klep , afsluiten doen we ook maar de kans bestaat dat het klepje na zelfs 30.000 km reeds niet meer 100 % afsluit dus nieuw"
-hij had in zijne boek eens verder nagekeken en die klep dient enkel om aan de strenge emmisienormen te voldoen (zo goed mogenlijke ontbranding dus desnoods 2 maal)
-"der staat ook dat de klep enkel bij hoger dan normale belasting van de motor werkt wat men zoals hier staat dus ook in de ontstekingprogramma heeft ingebouwd dat de wagen een groter volume lucht verwacht" , ik hem verteld van de reacties hier en sorry maar noemt die sommige personen ***** : oops :, dat van dat filterke is zeer goed gevonden vind hij en beter dan niks MAAR gaat nooit kunnen tippen aan het volume lucht (al dan niet vuile) dat motor zou binnen krijgen bij normale EGR klep werking .nu zen ik gene techneut op da vlak en kan ik het natuurlijk niet zo goed neerzetten als dat hij zegt maar da klopt zenne , heb mee gelezen in een soort VAG handboek , waar het op neerkomt is dat de kwantiteit lucht bij hoge motorlast met normale EGR klepwerking veel hoger ligt dan zonder EGR klepwerking
dan even onder elkaar geklapt en uiteindelijk stelde hij zelf voor de klep af te koppelen , meer "goedkeuring" had ik dus niet nodig , dus snel zelf darmke erafgetrokken , nen M6 erin me colson erond , darmke aan ander darmke vastmaken me colson en we waren vertrokken
waar het dus op neerkomt concludeer ik , het heeft meer pro's dan contra's om ASAP af te koppelen maar vanaf 30.000 Km of zelfs minder op motorblok is het wijselijk met die vuiligheid die het perfect afdichten van de klep bij alle VAG TDI's vanaf 50.000 Km gegarandeerd niet meer 100 % afsluiten , dus eerst klepke kuisen of nieuw steken en dan bent ge zeker dat het 100 % sluit en dan darmke afkoppelen
wa nen boterham , hopelijk nu iedereen satisfied en nogmaals sorry voor , weet al niet meer wie , nie te hard op teen getrapt [icon_redface.gif]
Wel dan ben jij de persoon die es foto's moet nemen van hoe je het allemaal doet:D
Zijn de prestaties nu verbetert?
Greetz Stijn
awel , op die foto kan je alles tegoed bezien .
zelfs met motorshutsplaat erover kan je aan dat darmke, tegoed trekken , vijs erin , zien dat darm en, vijs ergens goed vastzitten en voila
zie verder op TB , heb daar de ideale oplossing gepost maar tja , die is expensive en veeeeeel werk
Lord Tom
31-12-02, 05:15 AM
amai, op tuned-belgium is er toch wa meer reactie ze manne ( hint hint ... :cool: )
'k peins da op Carstyling de helft met winterslaap is :D
'k ga het in alle geval es navragen bij menne garagist en dan wordt da spel losgekoppeld denk ik....
Greetz
Lord Tom
skyrookie
06-01-03, 04:52 AM
weet er iemand waar'of dat deze klep ook op ne VAG TDI 90pk van '95 staat ???
Ik heb da ne tijd geleden eens afgekoppeld, omdat ik toen serieus doempte wegens het kantelen/draaien van mijn debietmeter. EGR afgekoppeld en had totaal geen doemp meer !! Was dus een positief resultaat.
X-aantal dagen daarna via via vernomen dat het niet goed voor de motor zou zijn omdat het darmpje niet meer goed gaat functioneren...blablabla. Resultaat: ikke terug aangekoppeld.
Maar nu rij ik dus weer 2 weken zonder da kabelke rond, en hij doempt toch weer minder hoor ! Voor de rest geen klagen van. Enigste dat er slechter zal van worden, is het milieu :( :mad:
Maar ja, maybe toch beter da, dan dat die mensen achter u constant hun auto moeten wassen door de roet :D
Heb nog een klein detail opgemerkt: nu dat het darmpje afgekoppeld is, fluit mijn turbo iets anders. Heel raar, want dit veranderd toch nix aan de turbo he ! Maar geluid klinkt dus degelijk iets anders
Wat doet kantelen/draaien van de debietmeter? Geeft dat een verschil? Gaat die een andere waarde dan doorsturen om de ECU te misleiden en meer diesel te laten inspuiten?
En hoe doe je dat juist dat kantelen?
Tis maar ik zit met een (half-mechanische) TD en heb der al serieus aan die motor gesleuteld aangezien chiptuning dus niet gaat, maar hier had ik nog niet van gehoord... elk beetje helpt he ;)
Die debietmeter gaat dan, denk ik toch, verkeerde waarden doorgegeven inderdaad, zodat hij denkt dat er meer/minder lucht wordt aangezogen.
Gewoon de twee vijskes losdraaien en het bovenstuk (dat ge er kunt uitschuiven) dat draait ge een beetje met de klok mee. Ge kunt er een voltmeter ophangen. Maat van me heeft het zo gedaan bij mij: ik moest de motor op 3000 tr houden en hij checkte met de voltmeter op die luchtdebietmeter wanneer ik de hoogte waarde had en op welke stand.
Verschil is goed te voelen hoor ! Zeker als ge die op het maximum zet
Ik vermoedde al zo iets, klinkt logisch moet ik zeggen, zal het dus eens proberen binnenkort. Merci he :)
Als em zoveel zwarte rook gaf na het kantelen wil dat dus zeggen dat het mengsel rijk was en een deel van de diesel niet verbrand is (zwarte rook).
De vraag is altijd of het mengsel niet té rijk is natuurlijk want dan verliesde ook vermogen. Ge moet zoveel mogelijk diesel en lucht ingespoten krijgen (compressie), maar de verhouding moet correct zijn anders is het mengsel te arm/te rijk en dan is het ook niet goed :(
On a side note (voor de rest) om on topic te blijven:
Die EGR had ik ook al afgekoppeld vroeger, ik heb dat wel anders gedaan, niet aan dat klepke, maar ik heb gewoon daar waar die verontreinigde lucht terug in de inlaat komt die buis dichtgemaakt met een plaatje zodat die lucht er niet in kan. Als da klepke zou versleten zijn en al half open blijven staan dan doet da nie veel dat ge da vacuum buiske dat da opentrekt afsluit he. Ik rijd zo toch al effe rond en nog geen problemen gehad. Voor de control draai ik gewoon mijn dieselpomp wat terug en evt luchtfilter der effe uit.
bctmember
10-01-03, 05:23 AM
Originally posted by Floris
Ik vermoedde al zo iets, klinkt logisch moet ik zeggen, zal het dus eens proberen binnenkort. Merci he :)
Als em zoveel zwarte rook gaf na het kantelen wil dat dus zeggen dat het mengsel rijk was en een deel van de diesel niet verbrand is (zwarte rook).
De vraag is altijd of het mengsel niet té rijk is natuurlijk want dan verliesde ook vermogen. Ge moet zoveel mogelijk diesel en lucht ingespoten krijgen (compressie), maar de verhouding moet correct zijn anders is het mengsel te arm/te rijk en dan is het ook niet goed :(
On a side note (voor de rest) om on topic te blijven:
Die EGR had ik ook al afgekoppeld vroeger, ik heb dat wel anders gedaan, niet aan dat klepke, maar ik heb gewoon daar waar die verontreinigde lucht terug in de inlaat komt die buis dichtgemaakt met een plaatje zodat die lucht er niet in kan. Als da klepke zou versleten zijn en al half open blijven staan dan doet da nie veel dat ge da vacuum buiske dat da opentrekt afsluit he. Ik rijd zo toch al effe rond en nog geen problemen gehad. Voor de control draai ik gewoon mijn dieselpomp wat terug en evt luchtfilter der effe uit.
die dieselpomp toedraaien
vermindert da den uitstoot goed ( voor de control)
en is da moeilijk?
Bij mij zijn dat 2 vijzen waar ge dat mee kunt regelen. Iedere pomp zal wel anders zijn zeker... in kleine stapkes werken, niet ineens 2x ronddraaien he. Probleem is ze terug goed krijgen als ge ze verzet hebt natuurlijk..
PS Mijn is wel een TD he, denk nie dat dat gaat op nen TDI en consoorten.
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.