View Full Version : functie middendemper bij Seat Ibiza TDI
Weet er iemand wat de functie is van de langgerekte middendemper bij een Seat Ibiza TDI 81kw?
Als je dus onder de wagen kijkt heb je in volg-orde van motor naar achteren: cat - middendemper - einddemper.
Maar als je dus naar het half broertje kijkt, de VW Golf IV 81kw met nagenoeg identieke motor, kan je vaststellen dat die het moet stellen met een cat en direct daarna de einddemper.
Is het dan correct van me te veronderstellen dat Seat de middendemper er heeft tussengeplaatst omdat er bij de kleinere seat ibiza niet genoeg plaats was om zo een grote einddemper te plaatsen als bij de Golf, en dat de constructeurs daarmee geopteerd hebben om een middendemper te plaatsen voor de einddemper?
Want als deze redenering juist is, mag de middendemper der dan gewoon vanonder genomen worden en vervangen door een stuk rechte buis van dezelfde diamter? (jaja ik weet wel, mag niet voor de keuring, maar mag het vanuit technisch standpunt?)
Of gaat het verwijderen van de middendemper een daling van de broodnodige tegendruk in de uitlaatlijn veroorzaken en zo een wijziging in de koppelcurve zoals bij het weglaten van de cat. of het plaatsen van een kelk?
Want dan zou je als gevolg hebben dat je hoger in toeren moet gaan met je tdi om je max. koppel te voelen, en dat is nu weer niet de bedoeling voor dagelijks gebruik he.
Dus in het kort: mag ik de einddemper en middendemper vervangen door inox (cat. en luchtfilter blijven op het vertrouwde plaatsje) zonder zware koppelverschuivingen of zelfs prestatieverlies te ervaren?
Kijk,toen ik nog niet zo op de hoogte was van de TDI's dan heb ik bij men ibiza wel 66 Kw (90pk), en ge kent da,ge wilt wa meer geluid, had ik nie beter gevonden om de middenste pot er van tussen te zwierelen, echter dan zou dit voor de keuring een probleem geven,dus wat heb ik gedaan,gewoon een buis gezocht die perfect in de middendemper past en die zo overbrugt, dus van buitenuit is het ne pot, maar eigenlijk ist een rechte buis, verschil voel ik niet in prestaties, en dat is met het geluid ook zo, da verandert geen bal met de middendemper alleen, dus ben ik nu van plan om een volledige lijn in inox te plaatsen
Hoop da ge hier iets mee zijt, greetz Stijn
Originally posted by weytie
Kijk,toen ik nog niet zo op de hoogte was van de TDI's dan heb ik bij men ibiza wel 66 Kw (90pk), en ge kent da,ge wilt wa meer geluid, had ik nie beter gevonden om de middenste pot er van tussen te zwierelen, echter dan zou dit voor de keuring een probleem geven,dus wat heb ik gedaan,gewoon een buis gezocht die perfect in de middendemper past en die zo overbrugt, dus van buitenuit is het ne pot, maar eigenlijk ist een rechte buis, verschil voel ik niet in prestaties, en dat is met het geluid ook zo, da verandert geen bal met de middendemper alleen, dus ben ik nu van plan om een volledige lijn in inox te plaatsen
Hoop da ge hier iets mee zijt, greetz Stijn
alvast bedankt weytie. Hier ben ik inderdaad al iets mee hoor.
Geen verandering in prestaties en of geluid dus.... dan roept het bij mij nu wel de vragen op, als het niets doet aan het geluid en niets aan de prestaties, waarom zou ik em dan veranderen? Extra kosten en later probs met de keuring voor niets? Of nie veel toch...
vr6diesel
20-12-02, 07:00 AM
als ge geluid wilt uit een tdi, gewoon alles weg en een volledige rechte lijn vanaf de turbo, ik heb da ook. vor ik alles heb ervanonder gehaald heb ik de wagen op de testbank laten zettenen toen had ik 79kw(normaal moest dat 81 zijn) en toen ik mijn volledige lijn van inox had gemonteerd heb in de auto een paar weken erna terug op de testbank laten zetten en toen had ik 84kw, dus zonder tegendruk zal uwe auto er nie slechter op gaan
greetz
Originally posted by vr6diesel
als ge geluid wilt uit een tdi, gewoon alles weg en een volledige rechte lijn vanaf de turbo, ik heb da ook. vor ik alles heb ervanonder gehaald heb ik de wagen op de testbank laten zettenen toen had ik 79kw(normaal moest dat 81 zijn) en toen ik mijn volledige lijn van inox had gemonteerd heb in de auto een paar weken erna terug op de testbank laten zetten en toen had ik 84kw, dus zonder tegendruk zal uwe auto er nie slechter op gaan
greetz
wow, ah zo een pk winst door de uitlaat dus? En voeld een verschil in rijden?
Nee maar tis ma dak nie wil voorhebben zoals A3'ke he. Zijn tdi ging niet goed meer na de uitlaatveranderingen he.
Ik denk dat a3ke zen buizen te klein waren,waardoor de uitlaargassen niet rap genoeg naar buiten konde, want da was zo'n fluitend geluid, en nu gaat hij er van 90 mm steken dacht ik
Greetz Stijn
bij mijn weten pruttelt de keuring als ze geen einddemper zien hangen, en als ze niks zien hangen die dienst kan doen als katalysator.
Tenzij er iemand weten mijn weten kan veranderen,
laat het dan weten,
weten dat ik daar meer mee weet
dank u
en nog ne prettige kerst
wbarrea
25-12-02, 06:11 PM
bwah, over een kat die ontbreekt kunnen ze al wel eens moeilijk doen, maar al zeker en vast niet voor enkel de eindemper die weg is :)
voila, it is done. Middendemper= foetsie , eindemper= eveneens terug te vinden op zolder :D
Ik vrees dak dikke shit ga hebben op de controle, maja, das een probke voor binnen een paar jaar he.
En prestaties en geluid???
Greetz stijn
dat zijn nu net twee dingen die niet echt samenhoren maar wel samenhangen.
Bedoel als je voor prestaties gaat dan steek je best een volledige lijn samen met spagheticollecteur vanuit het rally/race wereldje dat je redelijk zeker wel meer pk's gaat geven maar ook meer sound zonder probleem.
Als je voor de sound alleen gaat, steek dan een skytune en wil je der eentje die niet meer te doen is.
nen twister en een buis naar zo een skytune einddemper.
Let op, je hebt ook andere merken hé.
Maar of deze nu uwe prestatie gaan verbeteren,
normaal wel maar kan ook tegenvallen.
KoningDanny
26-12-02, 07:13 AM
Originally posted by IteCa
Als je voor de sound alleen gaat, steek dan een skytune en wil je der eentje die niet meer te doen is.
nen twister en een buis naar zo een skytune einddemper.
Let op, je hebt ook andere merken hé.
Klopt dus niks van, ik heb die opstelling gehad, volgens mij vergis je u met een benzinemotor.
perfecte opmerking
:D
Weet niks van diesels sorry
dacht dat em om benzine motoren ging.
turbo hoor ik nochtans niet zo klagen over de sound van zijne skytune
maar ik had het op een benzine
Awel Iteca,ik hoor hem wel klagen over zenne sound,Turbo he, daarom dat hij ook een volledige lijn gaat steken met een gewoon eindstuk;) ale zegt em toch bij mij
Greetz Stijn
Originally posted by IteCa
turbo hoor ik nochtans niet zo klagen over de sound van zijne skytune
Ik hoor em anders wel klagen hoor. :)
Originally posted by weytie
En prestaties en geluid???
Greetz stijn
Geluid? Bij het starten en op ralenti een mooie 'broemeldebroem' en bij zwaar terugschakelen hoor je echt de motor al zijn druk 'wegblazen'. Ik denk dat ik nu bij de selecte groep mensen hoor die sound hebben uit hun TDI. Tis natuurlijk geen rally sound gelijk als bij ne naft maar het is wel just the way I like it. Tussen de 2000 a 3000rpm wordt alles terug min of meer stil.
Je mag altijd is komen luisteren als je wil hoor, en andes zal het voor de volgende CS meet and greet zijn ;) .
Prestaties zijn ook veranderd hoor. Ik kan 2 dingen vertellen.
Normaal gezien zou de vermogenscurve (dus niet de koppelcureve) naar iets hogere toeren opgeschoven zijn) en zou er een kleien pk winst moetten zijn van een 5 pk door de 'zero backpressure catback uitlaat'.
De motor is duidelijk gewilliger en responsiever in de hogere RPM's.
Het grote verschil is, er zijn niet zo veel vermogenspieken meer. Die zijn netjes afgevlakt. Wat ik daarmee bedoel? Welja origineel: plankgas= kruipe tot 2000rpm, dan boostje in de rug tot 3200rpm en dan power gedaan.
Nu= geen expliciete boost meer op 2000 rpm maar wel veel kracht van pakweg 1500 rpm tot 4500 rpms.
Wel spijtig dat ik dat hier allemaa zelf moet testen eerdat ik hier iets te weten kom he jongens ;) .
Flasher
26-12-02, 07:35 PM
zeg Beezer, heb jij dan ook nog zo nen open air filter steken of niet?? Heb je de potten vervangen door inox buizen?? waar ben je die gaan kopen en wat heeft u dat dan gekost???
Originally posted by Flasher
zeg Beezer, heb jij dan ook nog zo nen open air filter steken of niet?? Heb je de potten vervangen door inox buizen?? waar ben je die gaan kopen en wat heeft u dat dan gekost???
ik heb geen open air filter, en ik moet da echt nie hebben. Daarvan verschuift uw vermogenscurve nog is ne meter en gevaar voor uwen massflow sensor naar de frats te doen als er een druppelke vocht of olie doorkomt. Maar als je daar wat meer info over wil, Streety heeft een kelk/powerfilter van green en die is er content van.
Mijn middendemper is vervagen door inox buis van pro inox en achteraan steekt er nu een pro inox mASI eindstuk. @flasher: maar gij zoekt da zelf te doen zeker? Bv. bij een ijzerhandelaar moet je toch inox buizen vinden.
Flasher
26-12-02, 08:09 PM
Natuurlijk probeer ik dat zelf te doen :D
Ik zal eens in de gouden gids zoeken naar nen ijzerhandelaar.
Ik ga eerst eens kijken voor den achterste pot weg te doen, buis erop en een sierstukje. Waarschijnlijk twee ovale naast elkaar en dat in het midden van den bumper, heb dat nog negens gezien, dus..... dit weekend ga ik mij eens onder mijnen auto leggen en dat eens goed bestuderen zi ;)
KoningDanny
26-12-02, 09:00 PM
Natuurlijk probeer ik dat zelf te doen :D
Ik zal eens in de gouden gids zoeken naar nen ijzerhandelaar.
Ik ga eerst eens kijken voor den achterste pot weg te doen, buis erop en een sierstukje. Waarschijnlijk twee ovale naast elkaar en dat in het midden van den bumper, heb dat nog negens gezien, dus..... dit weekend ga ik mij eens onder mijnen auto leggen en dat eens goed bestuderen zi ;)
Er rijd een bora rond met 2 ovalen in't midden hoor. :p
Flasher
26-12-02, 09:03 PM
verdorie toch........:mad: Maar er is nog niemand die dat heeft op nen Ibiza IV hé :D
KoningDanny
26-12-02, 09:11 PM
Originally posted by Beezer
ik heb geen open air filter, en ik moet da echt nie hebben. Daarvan verschuift uw vermogenscurve nog is ne meter en gevaar voor uwen massflow sensor naar de frats te doen als er een druppelke vocht of olie doorkomt. Maar als je daar wat meer info over wil, Streety heeft een kelk/powerfilter van green en die is er content van.
Inderdaad, ik ben er content van, maar dat is een beetje te zien hoe je wil rijden he. Als je met een kelk zit ga je automatisch hoger in toeren gaan omdat uw koppelcurve verschuift naar rechts dus de power zit meer in de hogere toeren dan in de lagere (zo is het standaard). Maar omdat de afvlakking van de pieken gebeurt door de rest van de opstelling krijg je een soort constante koppelcurve. Of zo lijkt het toch in ieder geval. Hij blijft precies optrekken en gaat heeeel vlot in de hoge toeren. (en ja ik weet dat dat niet mag voor een tdi) Maar je kiest ervoor als je een kelk steekt.
Enkel in de winter is het een beetje lastig omdat je eerst je motor moet warmrijden, als je dan standaard veel koppel hebt in lage toeren is dat geen probleem maar met die kelk begint het vermogen dus enkele 100 rpms later (waar je niet mag komen als je motor koud is) en het is dus wat wennen om die motor warm te krijgen zonder al te veel vermogen. Maar eens warm is de fun wel aanwezig zenne :)
Ik heb het al tegen beezer gezegd, als ik een andere wagen koop en het is een tdi krijgt hij direct een green kelk.
P.S. het aanzuiggeluid is ook wel plezant om te horen (zal ik wbinnenkort niet meer horen denk als mijnen ice af is, maar daar gaat beezer mij mee helpen he ;) (waarvoor dank :D ))
KoningDanny
26-12-02, 09:13 PM
verdorie toch........:mad: Maar er is nog niemand die dat heeft op nen Ibiza IV hé :D
Das waar, er is nog veel niet op nen ibiza 4 he :D , ge zijt altijd origineel als ge daar op dit moment iets aan veranderd want veel zie je ze (nog) niet rijden vind ik
Flasher
26-12-02, 09:16 PM
"als" hij zal klaar zijn, zal hij wel origineel zijn, hoop ik. Ga namelijk alles ,of toch zo veel mogelijk, zelf maken. Mijn tekeningen zijn gemaakt, nu nog uitvoeren hé :D
Originally posted by streety
Maar omdat de afvlakking van de pieken gebeurt door de rest van de opstelling krijg je een soort constante koppelcurve. Of zo lijkt het toch in ieder geval. Hij blijft precies optrekken en gaat heeeel vlot in de hoge toeren
yes, door mijn veranderde uitlaatlijn heb ik nu een vergelijkbaar effect (ik heb het in een vorige post nog willen beschrijven). Komt dus belijkbaar ook door de lagere (of zeg maar bijna onbestaande) tegendruk in de uiltaatlijn na de cat. Een kelk versterkt dat effect nog.
Oh ja, ivm met je ICE, dat komt in orde hoor ;)
Wel je hoort em toch,
kan altijd beter en ja ik weet dat em meer wil.
Black Hazard
27-12-02, 03:00 AM
bij mij nu ook middenpot ervan tussen en vervangen door inoxen buis van diam 60.
eindpot volgende week...
moet zeggen, ik hoor nog niet echt een verschil, behalve dat ik nu de turbo een beetje hoor fluiten...
Greetz,
:cool:
Voila zoals ik zei,middenpot maakt niet veel uit
Can't wait until my exhaust is finished
Greetz Stijn
Ik had indertijd ook een lege lijn en een kelk steken op mijn TD
da gaf een zwaar en diep gebrom... 120db :)
Nu heb ik terug al mijn potten deronder steken en een inlegfulterke LOL. Waarom? Wel zoals gezegd da vlakt uw koppelcurve af.
Koppel = hetgeen u in uw zetelke drukt.
Het is en blijft nen diesel, ge zijt het best dat ge op dat koppel rijdt. Geeft mij maar zo'n instantiële boost in de lage toeren ipv een log dink da op toere moet kome eer dat het vlot vooruit gaat, of da ge heel den tijd hoog in de toeren moet houden of waar da ge de koppeling half moet afbranden om een bekke deftig in gang te kome
Persoonlijk vind ik het plezanter rijden met pieken dan met een afgevlakte koppelcurven. Ik zou nooit geluid willen ten koste van koppel.
Ik heb op mijnen uitlaat std wel geen cat en heb desalniettemin een twister gestoken om toch in de hoge toeren nog wat te kunnen doortrekken, ook EGR afgekoppelt, pomp afgeregeld, turbo boost verhoogt en culasse gevlakt... Da geeft der nu ook wel een beetje aan natuurlijk :)
Originally posted by Floris
Ik had indertijd ook een lege lijn en een kelk steken op mijn TD
da gaf een zwaar en diep gebrom... 120db :)
Nu heb ik terug al mijn potten deronder steken en een inlegfulterke LOL. Waarom? Wel zoals gezegd da vlakt uw koppelcurve af.
Koppel = hetgeen u in uw zetelke drukt.
Het is en blijft nen diesel, ge zijt het best dat ge op dat koppel rijdt. Geeft mij maar zo'n instantiële boost in de lage toeren ipv een log dink da op toere moet kome eer dat het vlot vooruit gaat, of da ge heel den tijd hoog in de toeren moet houden of waar da ge de koppeling half moet afbranden om een bekke deftig in gang te kome
Persoonlijk vind ik het plezanter rijden met pieken dan met een afgevlakte koppelcurven. Ik zou nooit geluid willen ten koste van koppel.
Ik heb op mijnen uitlaat std wel geen cat en heb desalniettemin een twister gestoken om toch in de hoge toeren nog wat te kunnen doortrekken, ook EGR afgekoppelt, pomp afgeregeld, turbo boost verhoogt en culasse gevlakt... Da geeft der nu ook wel een beetje aan natuurlijk :)
Mag ik even nuanceren he. ;) De pieken worden idd afgeknot maar die trekkracht ben je niet kwijt he. Die wordt gewoon verdeeld over een grote toerenbereik wat ik persoonlijk ook wel aangenaam vind ipv een enkel veel kracht op eenbereik van +/-1000rpm. En de TDI motoren hebben een vrij kleine turbo (die komen al vrij snel op druk), die door de veranderingen nog is sneller op druk komen en snel op het gas reageren.
@Beezer:
bwa ik heb nu toch trekkracht over +2000 toeren ze da begint op 1900 of zo en gaat door tot 4000+ en onder de 1900 nog altijd deftig koppel.
met mijn lege lijn vroeger was dat echt bitterweinig koppel onder de 2000 en dan kwam da geleidelijk op gang tot 2500-4000 echt hard doortrekken. was wel fun om mee te rijden als ge hem in de hoge toeren hield natuurlijk. Maar om zo gewoon dagdagelijks mee rond te bollen in het verkeer, nee dank u, hij viel bena stil elleke keer as ge moest vertrekken vanuit stilstand ;)
Natuurlijk, die motor van mij is wel ouden bucht dat dateerde nog vanuit de jaren stillekes in de sierra's en da hebben ze dan noggis in ne mondeo durven ploffen ipv te investeren in een deftige nieuw generatie van diesels. Dat had een tamme 90pk.
Als ge natuurlijk gaat spelen met die uitlaat en zo op een TDI die al veel vinniger is van zeineigen en waarschijnlijk ook meer koppel heeft standaard, dan valt dat verschil van een afgevlakte koppelcurve niet zo hard op hé en dan valt daar inderdaad hoogstwaarschijnlijk nog goed mee te leven ;-)
Voor een goede vergelijking zou ik eigenlijk is naast een VAG TDI 1.9 motor (zonder veranderingen) moeten staan aan de 'rode lichten' om is te kijken of er nu verschil opzit he. ;)
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.