View Full Version : Tdi-probleem
Als ik mijn auto 's morgens voor den eerste keer start, en als 't echt koud is, komt er efkens een schurend/piepend geluid uit mijn motor. 'k Weet ni van waar het juist komt. Het is maar 2 of 3 seconden, maar ik ben er toch ni gerust in.
Heeft er nog iemand dit ooit voorgehad, of weet er iemand wat dit zou kunnen zijn?
BTW 't is ne Tdi 90 PK.
distributieriem die begint te verslijten, en dat dit enkel opvalt als het koud is?? of is het niet dit gepiep?
groeten
René
Nee, 't is een ander gepiep. 't Is echt alleen efkens als ik hem smorgens start, daarna ist gedaan.
De distributieriem is trouwens vervangen op 90.000 km, hij staat nu op 130.000 km.
chriskaldunski
20-12-02, 12:29 AM
Lager(s) van v.b.alternator die aan het verslijten is(zijn).
pascalleke
20-12-02, 01:39 AM
sorry da ik het moet zeggen maar der zijn hier veel die denken da ze er iets van weten ,maar gewoon met den natte vinger erover gaan.
als je hem s'morgens start heb je het wel een paar seconden he.
en volgens mij voornamelijk wanneer het koud is?
da zijn de hydrolische kleppen die op druk komen.
eenmaal op druk is da gedaan en da is maar een paar sec.
't Is idd alleen alst koud is. Ik heb ook de indruk dat hij het vooral heeft als ik de avond ervoor nogal goed doorgetrokken heb (ni op de limiet hé, maar toch sportief).
En is da een teken dat die kleppen versleten zijn of zo? Moeten die vervangen worden? En zo ja, over hoeveel €€€ spreken we dan ongeveer?
Originally posted by Turbo
distributieriem die begint te verslijten, en dat dit enkel opvalt als het koud is?? of is het niet dit gepiep?
groeten
René
Ik hoop voor hem dat het zijn distributieriem niet is die piep want dat wil zeggen dat hij doorslipt,en dan zou hij wel direct stilvallen,wat wel kan doorslippen is de riem van de alternator of waterpomp.
gr
bctmember
20-12-02, 04:56 AM
Originally posted by pascalleke
sorry da ik het moet zeggen maar der zijn hier veel die denken da ze er iets van weten ,maar gewoon met den natte vinger erover gaan.
als je hem s'morgens start heb je het wel een paar seconden he.
en volgens mij voornamelijk wanneer het koud is?
da zijn de hydrolische kleppen die op druk komen.
eenmaal op druk is da gedaan en da is maar een paar sec.
ik dit ook soms voor
en idd tis begonge met het vriesweer
een klein piepend geluid in de gebure van de alternator
na een klein minuutje hoor ik niks meer
en tis alleen maar tijdens de eerste start
de rest vd dag heb ik het niet
den auto heeft pas zijn eerste groot onderhoud gehad
en alles was nog inorde
dus ik hoop dat de natte vinger truk werkt
pascalleke
20-12-02, 05:40 AM
ge moet er genne schrik voor hebben zolang de kleppen nog op druk komen is er niks aan de hand.
Als ze blijven tikken moet je de kleppestoters vervangen da kost ong. 40€/stuk
bctmember
20-12-02, 05:44 AM
Originally posted by pascalleke
ge moet er genne schrik voor hebben zolang de kleppen nog op druk komen is er niks aan de hand.
Als ze blijven tikken moet je de kleppestoters vervangen da kost ong. 40€/stuk
ok merci voor de snelle replay
chriskaldunski
20-12-02, 07:22 PM
We hadden enkele jaren geleden een R4
Bij het starten piepte die ook als die een tijd stilgestaan had.
De riem van de alternator eraf gedaan geen gepiep (in garage hadden ze wel eerst een nieuwe riem gestoken=zinloos)
piepgeluid gedaan dus alternator zijn lagers vervangen (zelf) en het was gedaan.
Pak u een stuk buis hou het tegen de alternator==op een stilstaande deel !!! het andere deel tegen uw oog en luister bij het starten.....pas toe zoals een dokter.
kraak/schurend geluid is nok.
WEES WEL VOORZICHTIG motor is een draaiende machine!!!!!!!!!!!!!!!
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.