PDA

View Full Version : Turbo van TDI zwak punt ???

sequence
14-12-02, 06:17 PM
Ik heb een discussie op een ander forum, daar beweerd iemand dat het bekend is dat de turbo van de VAG TDI motoren bekend staan als het zwakke punt van de motor en dat ze wel eens stuk gaan.

Nou had ik hier nog nooit van gehoord, en ik geloof het ook niet. Wie kan hier meer over zeggen ?

Green_Golfke
14-12-02, 07:44 PM
Inderdaad, de turbos bij vag zijn wel gevoelig, maar dat hangt af van de manier waarop je uwe motor gebruikt. Maar volgens mij is dat ook zo bij de andere merken hoor.

Wat men mij verteld heeft in de garage is het volgende: de turbo gaat snel kapot indien men er niet mee rijdt zoals het hoort. Dwz dat je de motor eerst op temperatuur moet laten komen. Dus niet als je thuis vertrekt direct die 90/110/115/130/150 pk moet aanspreken. Eerst dus de motor rustig laten op temperatuur komen, tijdig schakelen dus en niet al het vermogen aanspreken. Wanneer je een lange rit gedaan hebt, wacht je 1 min. alvorens de motor stil te leggen. De turbo heeft namelijk de hele rit gewerkt en moet wat afkoelen.
Indien je deze niet laat afkoelen, dan gaat de olie verbranden en de aangebakken olie zich vasthechten aan het mechanisme van de turbo (heeft die vent in de garage mij laten zien, heeft er zelfs een kapotte turbo voor uit de vuilbak gehaald).

Hij beweerde ook dat er een groot aantal lease-bakken dat probleem hebben. Die mannen vertrekken daar savonds op de parking met spinnende wielen en denken dat ze een racemachiene hebben.

Dus, conclusie, als ge uwe turbo lang wilt behouden, toch de aanbevelingen van vw opvolgen (motor op temperatuur laten komen, effe wachten alvorens stil te leggen).

weytie
14-12-02, 08:54 PM
Quote : Eerst dus de motor rustig laten op temperatuur komen, tijdig schakelen dus en niet al het vermogen aanspreken.

IVM met dat, er is hier nog een topic geweest over hoe men met een diesel rijdt,daar wer ongeloofelijk veel gezegd, max optrekken tot 2000 toeren, ge kunt da op 2 manieren zenne, als ge planche geeft en ge schakelt rond de 2000 toeren spreekt ge dus wel uw vol vermogen aan, dus geen verband leggen tussen vermogen en toerental,en dit wordt dus zeer veel gedaan
Dit even gezegd zijnde

Greetz Stijn

deevious
15-12-02, 01:46 AM
In de 150 zit een andere (grotere) turbo, als ik mij niet vergis

a3ke
15-12-02, 03:52 AM
de 130 en 150 zijn identieke turbo's maar andere motoronderdelen (zwaarder)

maar dan een raadsel voor je

origineel Audi A3 130 Pk diesel heeft een grotere turbo dan een golf IV 150 Pk ?!

zelf vergeleken en bevestigd

reden ?

stijn
15-12-02, 06:32 PM
hier gaan we weer!
"mijn turbo is groter dan die van jou"
dacht dat het daar niet over ging ?!:(

jay
15-12-02, 07:02 PM
ieder merk geef zowat zijn zwak puntje hoor , en idd ik heb ook gehoord dat de turbo van de VW het zwakste is , tja zo is da nu eenmaal ,bij een jtd van alfa is da de distributieriem ale de rollen dervan , bij een ander merk is da were wa anders ,tja a perfect car bestaat nie ge , is en blijft gemaakt en samen gestoken door mensen ge :D

deevious
15-12-02, 08:28 PM
@Stijn

1.Lezen
2.Denken
3.Schrijven

en niet andersom

Turbo van TDi 150 is groter en steviger en is bijgevolg minder gevoelig voor de grote druk die in turbo's van diesels wordt opgebouwd (vlot 1.5bar). Hiermee wil ik gewoon zeggen dat wat green_golfke zegt zeer correct is, maar dat de turbo van de 150pk een geval appart is. Extra info voor degenen die geïnteresseerd zijn.

Junni
16-12-02, 10:11 AM
Ik ben wel geïnteresseerd indien het niet freaking-technisch is :D

a3ke
16-12-02, 02:49 PM
Originally posted by stijn
hier gaan we weer!
"mijn turbo is groter dan die van jou"
dacht dat het daar niet over ging ?!:(

daar ging het fucking niet om
maar mits devious nogal goed up to date is zoals ik las kon hij me misschien de reden opgeven waarom dit nu was (Audi 130 pk groter dan VW 150 Pk):mad:

deevious
16-12-02, 05:15 PM
Geen idee a3ke. Ik zal is zien wat ik hierover kan vinden.
Het verbaast me wel enigszins eigenlijk.
Hoe heb je die turbos trouwens vergeleken? want die zitten zeer goed verstopt in het motorcompartiment.

deevious
16-12-02, 10:33 PM
Antwoord van Mark Verhoeven (EMS www.ems-tuning.nl):

De turbo en de intercooler van de 130 pk TDi zijn aanzienlijk kleiner dan die van de 150 pk!

Op de 130 pk TDi in de Ibiza wordt gebruik gemaakt van een 3K Warner KP39 turbo (tje!) en de TDi 150 heeft een Garrett GT1749 VB turbo.

Verder is er nagenoeg geen verschil tussen beide motoren.

Mark Verhoeven.

A3ke, ik kaats de bal dus nu terug naar u. Hoe hebt gij die turbo's kunnen vergelijken. Ze zitten ergens achteraan en onderaan en zeker niet zomaar in het zicht.
Ik zeg niet dat ik u niet geloof he. Ik vraag gewoon wat extra uitleg...

Tank
16-12-02, 11:40 PM
Klopt,

Veel voorkomend fenomeen bij TDi's van VAG!
Zelf ondervonden!!!!!!
Turbo kapot, olie eruit gelopen, geen besef van gehad en motor bijna vast geslagen!
Resultaat, heel mijne motor laten reviseren, nieuwe Turbo, polies (of oe schrijfde da) laten herfrezen en nog vanalles laten vernieuwen---> serieus wa kosten gehad!

Maar nu kan ik met de motor nog eens evenveel km doen, just gelijk als ne nieuwe!!!:D

a3ke
17-12-02, 03:24 AM
Originally posted by deevious
Antwoord van Mark Verhoeven (EMS www.ems-tuning.nl):

De turbo en de intercooler van de 130 pk TDi zijn aanzienlijk kleiner dan die van de 150 pk!

Op de 130 pk TDi in de Ibiza wordt gebruik gemaakt van een 3K Warner KP39 turbo (tje!) en de TDi 150 heeft een Garrett GT1749 VB turbo.

Verder is er nagenoeg geen verschil tussen beide motoren.

Mark Verhoeven.

A3ke, ik kaats de bal dus nu terug naar u. Hoe hebt gij die turbo's kunnen vergelijken. Ze zitten ergens achteraan en onderaan en zeker niet zomaar in het zicht.
Ik zeg niet dat ik u niet geloof he. Ik vraag gewoon wat extra uitleg...

ik ga van de gast uit dat dit beweerde toen hij mijn turbo verving/aanpaste .
toen hij het kitje opende voor de turbo dacht hij misbestelling maar het klopte

ik heb enkel op zicht gezien dus :p

deevious
17-12-02, 04:18 AM
a3ke

Heeft hij bij u niet gewoon een aantal onderdelen van de turbo vervangen?
Indien ja, dan zoudt ge toch nen turbo van de garrett GT15-25 moeten hebben zou ik denken. Ben niet zeker of het zomaar mogelijk is om internals van 1 merk turbo in een ander merk turbo over te planten.
Hmmm ... NEED ... MORE ... DATA ... :D

a3ke
17-12-02, 04:39 AM
zoals ik al precies lees van je kan ik op beide oren blijven slapen dus mits de motorblokken en al de rest tssn recente VAG motoren zelfde blijven op de turbo na (moest zeker en vast zo zijn had ik die gast geexpliceerd)

nu ben ik er echt gene krak in maar Garet GT turbo klinkt toch al goe gerief :)

het kwam er op neer en vraag dit dan eens aan je copain , het verschil tssn , neem nu om zeker te kunnen vergelijken , nen Seat 130 Pk diesel , nen VW 130 Pk diesel en nen Audi 130 Pk diesel , zitten hier verschillen op op deze blokken/turbo's ?

mits om mijn specifieke vraag naar u nog geen concreet antwoord is ;)

deevious
17-12-02, 04:55 AM
Heb ik hem al gevraagd, ja.
Maar ik dacht wel dat er wat verschillen waren tussen de 150pk TDi's en de rest. Stevigere drijfstangen enzo...
Kzal hier nog is wat verder naar moeten zoeken. Er is jammer genoeg op het net nog niet zo veel van te vinden.

deevious
17-12-02, 10:38 PM
Details over de turbo in de A3 heeft hij niet. Het zou gerust een andere kunnen zijn als die in de Seat. Ik zal zelf nog eens verder zoeken.
Blijkbaar is de turbo in de 150 alleszins best wel indrukwekkend.
Volgende keer aan mijn dealer is vragen om mij hem aan te wijzen... :D

Junni
17-12-02, 10:59 PM
Allé, voor mijne kerstmis dan een TDI 150 turbo :D

IJSkoe
19-12-02, 03:23 AM
verschil tussen een tdi 130 en 150 is meer dan alleen de turbo,
carters zijn anders, drijfstangen, intercooler, zuigers, .... ik heb mij is bevraagd toen ik mijn TDI130 ging kopen.

chriskaldunski
20-12-02, 12:36 AM
Ik weet niet of ge het weet maar in die VAG motoren zit wel een hele hoop van Opel.....enkele jaren geleden was er een grote van Opel met geheimen gaan lopen (Lopez ?)en bij VW begonnen.
Was toen een zwaar proces uitspraak VW moest vele jaren produkten van Opel kopen en dikke boete betalen....Turboke is wel van.......GM oorsprong dacht ik.

Turbo
20-12-02, 01:33 AM
roept er mij hier iemand?????

(sorry kon het nie laten:D )

teejoo
20-12-02, 02:13 AM
Originally posted by chriskaldunski
Turboke is wel van.......GM oorsprong dacht ik. [/B]

't Zal daarom zijn dat de turbo's bij VAG een zwak punt zijn:p

deevious
20-12-02, 04:56 AM
Niet alle turbo's over dezelfde kam scheren. 'Er zouden naar het schijnt' problemen zijn tussen VAG en 3K Warner (leveren de turbos voor de kleinere pk's, dus tot de 130 van de Ibiza). Maar dat is allemaal van horen zeggen. Veel concreets heb ik er niet over.
Alleszins, de turbo in de 150pk is een stevige kanjer. Geen zorgen, geen problemen

Clio2ke
20-12-02, 06:37 AM
Ik rijd op het werk al jaren met niks anders dan VW's en dit zijn de problemen die ze allemaal krijgen na nen tijd:

1) Turbo
2) Riemekes en alternator
3) Luchtmassameter

Het is constant dat er één van de VW's naar de garage moet voor 1 van die problemen. Heb vorig jaar begin december riemeke alternator van Passat stukgereden (begint te piepen en lampje batterij brandt). Midden december hetzelfde en ne collega in januari terug. Heb dat in totaal 5 keer voorgehad en andere collega's ook verschillende keren. VW gebruikt geloof ik 3 verschillende merken alternator in zelfde type wagen (konden er in de garage zelf nimeer aan uit)
Turbo's heb ik spijtig genoeg ook al paar keer zien vervangen worden, hoewel het niet altijd den turbo is als em ni goe nimeer trekt, maar vooral de luchtmassameter en er zullen er hier al wel zijn zekers da diene moeten vervangen hebben. Ik spreek hier nu wel over een wagenpark dat constant op de baan is. Mijnen baas ziet dit nu wel in dat VW eigenlijk niet echt gemaakt is om 24 uur per dag op de baan te zijn. Is nu stilaan aan het overschakelen naar Skoda en Mercedes. Die hebben speciale uitvoeringen die gemaakt zijn voor constant gebruik bv. zwaardere alternator, ... Ik breek VW hier zeker ni af hé, maar om 24 uur op de baan te laten bollen zou ik ze zelf ni kopen want de kosten beginnen vrij snel op te lopen. Er zijn wagens bij die meer aan reparatie gekost hebben dan dat ze nieuw kosten

chriskaldunski
20-12-02, 07:07 PM
De luchtmassameter is het grote (boosdoener)gevaar voor de turbo.

De *meter meet en geeft gegevens door naar de sturing als die foute gegevens doorgekregen heeft zal de sturing ook foute signalen door geven naar turbo/gasrecupsyst./kleppensturing en dat er dan van alles stuk gaat is het normaal.

De turbos zijn wel van goede kwaliteit maar als die fout gebruikt worden komen er problemen en een turboke moet een goede smering hebben.

Dus op tijd de olie verversen 5.000 km max ook al is het vol.synth. olie .(kost iets meer maar je moet er iets voor over hebben)

En motor steeds opwarmen als die warm is mag men ermee beulen ---kortstondig !!!!!!

Loop zelf maar eens bergop dat doe je ook geen uren achterelkaar .

Webmaster
21-12-02, 11:41 PM
Audi <> VW motoren zijn niet(altijd) hetzelfde. De motoren van VAG komen altijd op proef in VW`s, waarna ze dan pas in Audi komen te liggen. Zo testen ze de motoren op duurzaamheid en bedrijfszekerheid eerst op VW en dan pas als ze het aankunnen in de Audi gezet worden mits enige aanpassingen.
Net zoals de iets oudere motoren dan in een Seat vliegen.

Ik snap hun denkpist niet echt 100% achter deze filosofie maar zo is het. Kvind da wel een grove manier van werken maja kheb nog maar weinig VW rijders horen reclameren... sjans da ze goeie motoren maken :)

VAG komt binnenkort uit met een 1.7TDi en een 2.0DTi en die zullen ook weer eerst in VW komen. Met naar hun eigen zeggen proef.

Audi kost een stuk meer dan VW en Seat en daar willen ze echt bedrijfszekere motoren induwen. Al ben ik Audi freak moeten de Audi rijders altijd wachten op de krachtigere motoren. Zie maar naar de 1.9TDi 150pk die nogaltijd niet op de Audi te krijgen is maar wel bij VW.

Tleven zit soms vreemd in elkaar he :)

Webmaster
21-12-02, 11:46 PM
aja nog iets...

Ik had een gechipte A4 1.9TDi (90pk) en nooit problemen gehad, enkel 1 keer de luchtmassameter moeten laten herstellen. 13.000BEF verdomme ! Chipper zei tis Audi en Audi zei da het van de chip kwam... ge kent da he.

Nu rij ik met een A4 1.9TDi (90pk) nen anderen en heeft nu 230.000km op de teller en heeft nog geen vijs moeten vernieuwen aan de motor. Dus VAG ni sterk?? Kweenie ze

Mijne maat koopt ne BMW 320d (150pk) 2.800km op de teller haalt ie maar max. 70km/u uit zijn kraam. Bleek achteraf de turbo kapot te zijn. Op het board hier pverspeek ook 150pk 320d al 2 turbos moeten vernieuwen.

TDI nie sterk ? alo :)

ps. mijnen nieuwen zal vermoedelijk wel bimmer worden... (realy luv the rear traction)

Clio2ke
22-12-02, 12:23 AM
TDI zijn wel sterke motoren hé, maar ze hebben zeker hun mankementen zoals elk merk en hier is het zeker de luchtmassameter. Er zitten er altijd wel bij die praktisch nooit problemen hebben. Vandaag in autoweek, adriaan van bassie en adriaan met zijnen honda met 430000km op van 91 en nog nooit kosten aan gehad. Mooi vind ik

Kaze
22-08-03, 02:34 AM
ik reed gezellig met cruise ingeschakeld aan 140...
ik wil opeens wat bijduwen en auto reageert niet..
cruise uitgeschakeld en wat blijkt... turbo werkt niet meer

iemand een idee?oplossing?

deevious
22-08-03, 02:08 PM
Tobi, hoort ge de turbo nog draaien?
Verschil in roetuitstoot?
Gaan de toeren omhoog, maar versnelt de auto niet?

Kaze
22-08-03, 02:11 PM
deze morgen.. ik start de wagen en alles rijdt normaal...

dan gebeld naar garage..

na mijn uitleg was conclusie dat er
-mss leiding geperforeerd was
-mss leiding losgekomen is

tres bizar

deevious
22-08-03, 02:36 PM
Als het probleem zo onregelmatig is zou ik de oorzaak toch ergens anders zoeken.

Kaze
22-08-03, 03:46 PM
ai.. dat voorspelt weinig goed

tuningshow
24-08-03, 11:18 AM
Een maat van me is de zoon van de Seat dealer regio Brugge en die rijdt dus altijd planché, het doet er voor hem niet toe of de motor koud of warm heeft. Die heeft al twee turbo's versleten, z'n laatste turbo is ontploft aan 170 km/u op de E40. Dus niet echt een goed voorbeeld qua correcte en efficiënte rijstijl...
Van de luchtmassameters betreft, kan ik er ook over meespreken. Na 38000 km had ik het al zitten, ook 300 € mogen geven voor een nieuwe. Die dingen zijn dus voor wagens van de VAG groep van Bosch gemaakt en het is alom geweten dat er een constructiefout opzit en dat ze vaak kapot gaan, wist mijn dealer me te vertellen. Nu is mijn bedenking: als ze weten dat er een fout inzit, waarom geven ze dat dan niet in garantie aan de klant en vorderen ze de kosten terug van de producent zijnde Bosch? De klant moet toch niet boeten voor een constructiefout?

Greetz

IJSkoe
24-08-03, 11:00 PM
@vegagucci,

ik heb da al verschillende keren voor gehad.? effe contact op en af en da's weer in orde.

turboklep is vervangen en 't is nog ni beter.

als ge nu odb aanhangt dan ziede een foutmelding die zegt da er nen overdruk op den turbo was end a die daarom uitgeschakeld wordt.

uitleg van vw; da's uwen turbo die te veel druk geeft.
hij is zeker gechipt zei diene vent tege me...
ma mijne is dus volledig origineel

deevious
25-08-03, 09:48 AM
turbodrukregelklep laten nakijken/vervangen
actuator laten nakijken/vervangen

skyrookie
25-08-03, 01:48 PM
wel ik heb aan de lijve ondervonden da da op sommige wel een zwak punt is.

men vriendin heeft een G4 115pk en op 50.000 km as van het schoepenwiel doormidden gebroken. is echt geen lachertje. auto was juist uit garantie en er moest een volledige ! nieuwe motor in (kwestie van metaaldeeltjes die mee in de motor zijn gegaan).

we hebbe een beetje geluk gehad en hebbe op koste van D'Ieteren ne nieuwe gekrege ( om en bij de 5.500€ koste).

en heb nog zoal verhalen gehoord.

en nee mijn vrindin is geen hardrijdster en de auto is normaal ingereden.

KoningDanny
25-08-03, 02:16 PM
Wa kost zonen turboo voor ne 90pk, als ik de mijne kapotrij kan ik er dan een zwaardere laten opzetten zodat hij minder snel kapot gaat?

KoningDanny
25-08-03, 02:21 PM
En zonder turbo rijden gaat dat ? OF mag je daar helemaal niet meer mee rijden dan als die kapot is (ik bedoel naar de garage he ni naar italie ofzo he :-) )

kwestie van geïnformeerd te zijn als de mijne het ooit begeeft

Kaze
25-08-03, 02:28 PM
de mijne reed in noodprogramma toch met uitgeschakelde turbo..
dus zoveel kwaad zal dat nu ook ni kunnen... (denk ik)

Bart_206
25-08-03, 03:43 PM
@ijskoe : toen je dat probleem had, ging er dan bij jou een lichtje branden op het dashbord. Bij mij brandt namelijk het lichtje van de airbag constant. Heb dit laten nakijken in de garage en daar zeggen ze dat het OVERDRUK is bij de gordelspanner. Maar heb de indruk dat mijn wagen nu iets minder trekt. Ik vermoed dus dat het uitlezen van de info via de computer niet echt juist is.

skyrookie
26-08-03, 10:15 AM
nope lichtje brand niet.

Als je turbo in overdruk gaat dan opent deze een klep (soort van wastgate) waar al je druk weggaat en ik kan je verzekeren dan trekt je auto geen reet meer! dan kan men je zelfs met een brommerke voorbijsteke :).

auto gestopt en na 5min terug gestart en kon ik verder rijden (heeft tem 3x gehad voor tem zijne kees heeft gelaten), in de garage beweerde dat dit lag aan ne AN-571 sensor of zoiet die controleerd uwe turbo(over)druk.

Als ie gewoon wordt uitgeschakeld in overdruk (dus als veiligheid) kan je er mee verder rijden maar dan wel tege een slakkegang want optrekke doe die niemeer.

maar zoals in mijn geval gebeurd is, werd de carter volledig leeggezogen en loopt de motor gewoon vast

740Turbo_16V
26-08-03, 11:35 PM
Originally posted by Webmaster
Audi <> VW motoren zijn niet(altijd) hetzelfde. De motoren van VAG komen altijd op proef in VW`s, waarna ze dan pas in Audi komen te liggen. Zo testen ze de motoren op duurzaamheid en bedrijfszekerheid eerst op VW en dan pas als ze het aankunnen in de Audi gezet worden mits enige aanpassingen.
Net zoals de iets oudere motoren dan in een Seat vliegen.

Ik snap hun denkpist niet echt 100% achter deze filosofie maar zo is het. Kvind da wel een grove manier van werken maja kheb nog maar weinig VW rijders horen reclameren... sjans da ze goeie motoren maken :)

VAG komt binnenkort uit met een 1.7TDi en een 2.0DTi en die zullen ook weer eerst in VW komen. Met naar hun eigen zeggen proef.

Audi kost een stuk meer dan VW en Seat en daar willen ze echt bedrijfszekere motoren induwen. Al ben ik Audi freak moeten de Audi rijders altijd wachten op de krachtigere motoren. Zie maar naar de 1.9TDi 150pk die nogaltijd niet op de Audi te krijgen is maar wel bij VW.

Tleven zit soms vreemd in elkaar he :)
als het de 2.0TDi is die je bedoelt, dan moet ik je ongelijk bewijzen: die zit namelijk al in de nieuwe A3, en die wagen rijdt al rond...

FastBeemer74
07-09-03, 09:35 PM
Yep, en de eerste TDI-motoren zaten in Audi's, dus die theorie klopt ni echt...
Trouwens ,qua kwaliteit is er weinig verschil tussen VW<->Audi...

tdr
08-09-03, 03:21 PM
Heb ik ook gehad...Auto trok niet meer op, legde hem eventjes af en hij reed weer normaal...Luchtmassameter kapot...

Ook lampje van airbag brandde af en toe, paar keer kloppen op dashbord passagierkant en 't ging uit :)

IJSkoe
09-09-03, 08:19 PM
mijnen turbo draait op 2984 ipv 2500.
daardoor vliegt diene soms in noodloop wanneer hij nog wa verder draait.

dees waarde heb ik kunne aflezen toen we een toerke gaan doen zijn met de vagcom der aan.

De 19e gaat hem binne, anderen turbo...

kroezer
10-09-03, 08:44 AM
Zou het mogelijk zijn een Garet GT turbo in een tdi 130pk te steken?

IJSkoe
10-09-03, 02:14 PM
jaja da bestaat, ma da is wel redelijk duur.

da's zo'n omruilding, ge geeft uwen turbo binne en krijgt ne garret die wa efficiënter en groter is terug.

Turbo
10-09-03, 03:11 PM
Een gechipte 130 (naar 170pk of zo?) gaat toch ook al serieus lekker?

Brengt die grotere turbo geen nadelen mee? zoals langer duren eer hij op snelheid is en zo, groter turbogat...?

groeten
René

Hans
20-09-03, 03:05 PM
Originally posted by VegaGucci
ik reed gezellig met cruise ingeschakeld aan 140...
ik wil opeens wat bijduwen en auto reageert niet..
cruise uitgeschakeld en wat blijkt... turbo werkt niet meer

iemand een idee?oplossing?
laatste keer da kik da ben tegengekomen was mee de passat... een drukleiding naar den turbo die gescheurd was wegens constructiefout (en ook wel beetje te geweldig mss)... diene leiding zat als je voor de auto staat links vanonderen en is diameter 10c m ofzo.

kartmann

deevious
21-09-03, 02:04 AM
Niet echt turbo gerelateerd, maar na meer dan 2 jaar trouwe dienst hebben de eerste problemen met de Ibiza van mijn vrouw zich ook voorgedaan.
Eerste was een totale onwil om te starten. Blijkbaar een kapot relay, iets dat vaak zou voorkomen bij de Ibiza's.
En dan enkele weken later een gescheurde darm aan het koelvloeistofcircuit. Op tijd gezien met dank aan het controlelampje. Er bleven maar enkele druppels koelvloeistof over. Ondertussen alles gerepareerd.
Oh en de turbo werkt nog perfect :D