PDA

View Full Version : onderhoud K&N luchtfilter

softwave
12-12-02, 03:10 AM
Hoi mensen,

Ik volg reeds sinds geruime tijd de discussies hier op't forum maar dit is mijn eerste post.

Ik rij met een Bora TDI 115pk en mijn eerste grote onderhoud komt eraan. Ik ben aan het overwegen om van de gelegenheid gebruik te maken om een K&N vervangings-luchtfilter te steken (dus geen kelk).
Uit voorgaande posts heb ik opgemaakt dat ik me niet te veel illusies moet maken voor wat de rijprestaties & de sound betreft. Het is dus niet mijn bedoeling om weer een ellelange discussie hierover op te starten. Het is mij vooral te doen om de auto zo goed mogelijk te soigneren :cool:

Mijn vraag heeft betrekking op het onderhoud van de luchtfilter. Ik heb gelezen op de site van K&N dat de filter met water afgespoeld wordt en daarna opnieuw geölied. Is dit eenvoudig te doen? Komt op deze manier je luchtfilterbehuizing niet binnen de kortste keren vol met olie te hangen? En om de hoeveel kilometer is een onderhoud vereist? En wat indien je je wagen daarna voor onderhoud binnenbrengt? Zeggen ze daar niks van en houden ze er rekening mee dat er geen papieren filter geplaatst moet worden?

Allemaal zeer eenvoudige vragen :confused: waar waarschijnlijk heel eenvoudige antwoorden op bestaan. Jullie zijn allemaal alleszins van harte bedankt bij voorbaat :D

-David

yvesg
12-12-02, 08:01 AM
Kijk

Ik heb zelf een kelk steken, maar het principe is hetzelfde.

Als je je luchtfilter (k&n) steekt, dan moet je deze eerst olieën (tenzij de verpakking vermeld dat ze al gëolied is). De olie zit in een spray busje (gelijk als haarlak), dit spuit je erop in een fijn laagje, de clou is ze moet goed gëolied zijn, maar nie overdrijven, de olie moet er niet dooruit lekken.

Als je dan je sportfilter wilt onderhouden doe je het volgende.
Je laat een emmer vol met lauw water lopen, en daarin dompel je de filter onder (NIET onder de volle druk van de kraan houden, en zeker niet met de hogedrukreiniger beginnen).
Nfin, je doorspoelt deze tot ze volledig proper is. Daarnaa spoel je ze na in zuiver water.
Als de filer proper is laat je ze gewoon drogen, niet met compressor of zo opzitten want dat is niet goed. Gewoon bij de radiator is perfect.
Als de filterdroog is, herhaal je het bovenste olieproces...

Nota: Een beetje vuil zal je filter eerder goed dan kwaad doen, je moet dus niet gelijk een halve gek elke week de filter gaan proper maken....
Wat ik wel aanraad is de filteroil regelmatig te gebruiken, zeker in de wintertijd met al dat zout en vettigheid op de weg ....

Als je je wagen binnenbrengt voor onderhoud, vermeld dan even dat je een K&N sportfilter zitten hebt. Er is ook een plakkertje bij de klek dat vermeld dat de filter een herbruikbare is.. maar toch, bij een kammeraad van me hebben ze de filter weggezwiept (per ongeluk). Toen heeft em maar een kelk gestoken :) :p

Groetjes....

deevious
12-12-02, 04:50 PM
Dec ombinatie K&N en VAG TDi zou ik persoonlijk vermijden. De K&N filters bevatten immers een olie die mee voor de filtering zorgt. Deze olie komt echter ook vaak in het inlaatkanaal terecht waar ze eich kan gaan afzetten op de LMM. Hierdoor zal de LMM niet langer de correcte waarden aan de ECU doorgeven en op termijn zelfs 'doorbranden', met als gevolg een serieuze motorstoring en een te vervangen LMM (a rato van 300 tot 500euro per stuk).
Het is beter om te gaan voor een 'droog' filter met voldoende filtereigenschappen.

drazic
12-12-02, 11:30 PM
Heb 1.9 TDI met K&N vervangfilter

onderhoud : om de 20.000 km
methode : zoals hierboven staat

greetz
jens

chriskaldunski
14-12-02, 03:33 PM
Die LMM luchtmassameter gaat ook kapot met een gewone filter...remmen op de motor kan terugslag veroorzaken ...
Maar de LMM heeft maar een beperkte levenduur als ik het goed voorheb zit er vooraan een plaatje dat warm is bij draaiende motor en daarop zal er inbranding van allerlei kleine stof /vuil het spul om zeep helpen ....... de K&N olie zal zo een grote rol niet spelen

sitting duck
16-12-02, 02:09 AM
ik heb hier gelezen dat VW 2 jaar garantie geeft op die LMM dus om de twee jaar is laten controleren ,ik denk dat je best de originele luchtfilter gebruikt voor de minste miserie.;)