View Full Version : Turbodruk
Kan er mij iemand vertellen waartussen de turbodruk bij de VAG diesels varieerd, dit bij een 110, 115, 130 en 150PK.:confused:
Wat is de maximale druk die deze aankunnen, m.a.w wat is de grens voordat je de boel opblaast. Ik zou graag bij mij een turbodrukmeterje installeren. Maar hiermee ben je niets als je niet weet wat het meterje aanduid. Dus deze vraag?!
tDI_Fahrer
27-09-02, 09:24 PM
Keer kijken in't boekske van ne VAG hé...
Zal vanavond es kijken in mijn boekske en dan posten als het der ondertussen nie op staat!
tDI Greetz
De Gunne
Bel gewoon is naar uw vw garage, die gaan u da direct zeggen. (alle toch waar ik ga).
Ik zal anders sebiet is zein of da in't boekje van mijn bora ni staat.
zonder verdere aanpassingen gaat dat wel gevaarlijk worden zelfs bij de minste vermeerdering hoor , rijgedrag veranderd ook drastisch .
Nen VW Diesel is al aggressief en de term" alles of niks" geld daar al hard vin ik
Nen Audi Diesel heeft daar al minder last van , daar kunt ge soepel uwe turbo laten opkomen als ge wilt
Ghost (955)
28-09-02, 03:51 AM
Dacht da ne 150pk ne turbodruk van 2,6bar heeft vor de andere weet ik het nie uit men hoofd.
Greetz
civiccoupéke
28-09-02, 06:43 PM
hehe, lekker aan prutsen aan de turbo druk....
k zou er toch mee oppassen se
Turboterham
29-09-02, 06:09 AM
Ja nie aan prutsen.
De oliepomp bij de 'zwaardere' varianten ziet nog meer af dan gewoonlijk.
En die tdi van 150 pk is sterk af te raden, tenzij ge financieel op goede aarde zit, wat zeg ik, op eerste keus potgrond!
Die van 130 is wel ok, tenzij ge der natuurlijk ook aan prutst.
Als ge echt nie kunt weerstaan aan meer vermogen, kies dan voor aangepaste chiptuning en gene powerbox!
keep it up, the darkman
idd en ipv de turbodruk drastish te verhogen (moe ni veel zeggen want bij mij staat die ook ietsje hoger) de "flow" te vergroten
dat is bij mij verwezenlijkt , druk binnen de grenzen opgekrikt (sorry , exacte cijfers durf ik gewoonweg ni zeggen voor de simpele reden : weet het nie exact meer) en de flow vergroot dmv turbo revision kit , maw , grotere turbo binnen de originele behuizing bij wijze van spreken
wbarrea
29-09-02, 09:09 PM
bij kempower passen ze uw turbodruk aan hoor, op de testbank. Het kost wel zo'n 20.000 oude franken :D
civiccoupéke
30-09-02, 07:56 PM
mja kempower, die weten wel waar ze mee bezig zijn en hoe ver ze mogen gaan , maar om het zelf te doen is toch afteraden se
deevious
04-10-02, 05:46 AM
Kempower past turbodruk niet aan. Heb het hem daarnet nog zelf gevraagd. Blijkbaar heeft dit op een diesel veel minder effect dan bij een benzine. Kleine verhoging levert vrijwel niets aan extra vermogen en grote verhoging riskeert serieuze kosten met zich mee te brengen.
Powerplus
04-10-02, 07:28 AM
Druk wordt STEEDS licht aangepast, enkel op bv inspuitdebiet en koppelbegrenzer werken zal je een vermogenwinst opleveren maar nooit zullen de vermogenwinsten die nu bereikt worden door een herprogrammatie haalbaar zijn!
Bij common-rails wordt er op de manier waarop deze werkt ingespeeld, hier is het ook zo dat de druk heel miniem aangepast wordt.
Dus weet dat er steeds gewerkt wordt OF op de werking van de CR OF ook op turbodruk!
deevious
04-10-02, 04:56 PM
Hoepsakee, andere tuner andere mening! :)
Maar wie heeft er nu gelijk??
Ik weet van een klant van Kempower die hij rechtstreeks op de testbank heeft getoond wat het effect was van verhoging van turbodruk. Druk +0.2bar : effect nihil, druk +0.4bar beperkt, maar zichtbaar effect. Maar een verhoging met 0.4bar is heel wat he!
Mogelijk hebben sommige motoren (lees:turbo's) nog wel die ruimte om zo ver te verhogen, de mijne (zie profiel) heeft dit niet dacht ik.
Koen, als je dit nog wat verder kan ophelderen, graag dan. Alles wat ik kan bijleren mbt de technische kant van auto's is meer dan welkom.
ik heb nog ne R5 turbo gehad, da ging nie slecht
ma ge wordt da na een tijdje gewoon, dan heb ik eens aan da vijske van de turbo gedraaid...da ging al een stuk beter...toen die vijs helemaal in of uitgedraaid, kweet het nie meer
miljaar da was een echte raket, ge moest echt aan da stuur gaan hangen om hem op de baan te houden
helaas hem ik zo maar een weekske rondgereden, cilinderkoppakking der door geblazen
gelukkig was em al 10j oud en 180.000km
dus ik zou er zelf toch afblijven, ik zen geleerd...
greetz
Tom
vBulletin v3.0.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.